7HSS 1

Posted on 2:39 PG In:
“ Mak, abang pos dah sampai ke hari ni? “. Dengan semangat aku melangkah menuju ke arah emak yang sedang sibuk memotong bawang. Sepinggan sayur dan ayam mentah turut berada di atas meja makan tersebut. Mungkin emak mahu menggoreng nasi sebagai sarapan pada pagi ini.

“ Mak tak dengar pun bunyi motor dia. Pergilah tengok dekat pagar tu. “.

Aku beredar menuju ke ruang tamu rumah lalu menjalankan operasi menghendap encik abang pos. Malahan operasi ini sudah menjadi sebahagian daripada rutin harianku. Terasa malu pula untuk terus menunggu di depan pagar rumah. Kain langsir pantas diselak dan mula mencari-cari kelibat abang pos di sebalik tingkap bilik Abam memandangkan biliknya terletak paling hujung di depan.

Lambat lah dia hari ni. Selalunya waktu macam ni dah sampai dah. Makan gaji buta ke abang ni? Hatiku mula tertanya-tanya.

Tidak lama kemudian terdengar ngauman ekzos motosikal Honda Ex5 milik encik abang pos. Orang yang ditunggu sudah tiba. Usai sahaja dia meletakkan surat dan beredar dari situ, aku berlari menuju ke pagar. Sekejap sahaja kakiku tiba di situ. Mungkin terlampau semangat berlari sebentar tadi. Dari jauh kedengaran abang pos memicit hon.

Apakah dia menyedari yang dia sedang dihendap tadi? Wahai Farah Elina, anda sudah gagal untuk bergelar agen FBI yang berjaya. Lagi sekali hatiku membebel. Haish.

Aku membelek kepingan sampul surat yang diselitkan di peti pos. Ternyata sekeping surat berwarna koko bersaiz A4 amat menarik perhatianku. Aku terus melompat apabila melihat nama aku tertera di situ. Aku mula menyelak sedikit kain batik yang sudah menjadi pakaian formalku di rumah, dan bersedia untuk memecutkan diri. Terbayang wajah gembira ibuku. Namun tanpa sempat aku membayangkan reaksi emak, aku sudah tiba di hadapannya.

“ Kenapa dengan kakak ni? Tak puas hati lagi ke kalah bermain aci ligan dengan along sampai nak praktis tak habis-habis ni? “. Emak menoleh ke arahku lalu menyambung tugasnya mengupas kulit bawang tadi.

Aku menggaru-garu kepala. Aci ligan?? Bukankah sungguh tidak logik berkejar-kejaran berseorangan tanpa ada yang mengikut? Mak.. Mak.. Desis hatiku.

Sambil tersenyum-senyum memandang emak, aku menunjukkan sampul surat tadi.

“ Tak payah tunjuk. Mak tahu dah ni surat kakak dapat masuk universiti kan? “.

“ Ala, mak ni. Tahu je dia. Kakak nak bagi suspens sikit pun tak boleh.”

Aku mengoyak bahagian atas sampul berkenaan dan mula membaca sekuat hati intipati surat tersebut. Perasaan teruja memang agak jelas terzahir dengan suaraku ketika ini.

“ Tahniah. Dengan sukacitanya dinyatakan bahawa saudari telah terpilih untuk menjadi salah seorang mahasiswa/i di univer… Eh jap. Mak. Kalau mahasiswa/i ni nak sebut macam mana? Mahasiswai ke? “ . Aku bertanya kepada emak yang sedang kusyuk mendengar setiap bait ayatku tadi.

Dia hanya merenung mukaku lalu berkata, “ Sambung! “.

Aku hanya tersenyum di dalam hati. Nak bergurau pun tak boleh.

“ Menjadi salah seorang mahasiswai di Universiti Sains Malaysia. “

Read more...

sorry sangat2..!

Posted on 2:21 PG
dengan ini saya menyusun sepuluh jari ingin meminta maap kpd follower 7HSS..
huhu.. sy pun tataw kenapa lama sgt masa sy amek utk buat 7HSS..
so, stat arini sy akan post entry yg telah diedit.. means utk manuskrip (insyaAllah)..
and really appreciate komen2 anda..

p/s : SORRY..=]

Read more...

7 hari semakin sayang 8

Posted on 5:54 PTG In:
Akmal mencuitku tidak beberapa lama kemudian. Aku memerhatikan keadaan sekeliling lalu menoleh kepadanya. Aneh! Mana Genting?

“ Kenapa berhenti di sini? “. Terusku bertanya kepada Akmal. Walaupun aku tak pernah menjejakkan kaki ke situ namun aku pasti tempat ini bukan Genting Highlands.

Akmal keluar dari tempat duduknya dan bersandar di pintu sebelahku.

“ Saja. Nak memujuk hati yang tengah lara ni . Nak harap orang tu pujuk, memang takkan dapat lah.” Akmal memperli tanpa sedikit pun memandangku. Lantas aku membuka pintu kereta dan bersandar di pintu sebelahnya.

“ Awak merajuk ke? “. Aku bertanya sambil meninjau bangunan di hadapanku. Entah mengapa Akmal memberhentikan keretanya di sini. Betul-betul di kawasan sebuah universiti. Kawasan di sini agak lenggang. Namun tidak sempat pula aku melihat nama universiti ini ketika di pintu masuk tadi. Mungkin kerana sibuk termenung memikirkan perangai Akmal.

“ Awak.. Awak merajuk ke? “. Aku bertanya sekali lagi setelah tiada jawapan darinya.

“ Hari-hari makan tauhu, jangan buat-buat tak tahu! “. Akmal menjawab. Berpantun lah pula.

“ Awak ni.. Berpantun-pantun pulak. Kan senang kalau mengaku je awak merajuk.” Sengaja aku bermain-main dengannya. Menyejukkan hati yang tengah panas.

“ Kalau merajuk, ada orang nak pujuk ke? “. Akmal menjawab. Dia menghalakan pandangannya ke arah sebuah bangunan di situ. Kalau tak silap kiraanku, itu ialah asrama.

“ Nanti saya cari orang untuk pujuk awak. Boleh?”. Aku bergurau sambil tersenyum ke arahnya, namun senyumanku termati di situ apabila tiada senyuman balasan darinya.

‘ Macam mana ni? Aku mana reti pujuk-pujuk orang ni…. Mak, tolong! ‘. Aku menjerit dalam hati.

“ Harimau ke hutan mencari kasih baru, hatinya merajuk kenapa gajah pula yang pujuk? “.

“ Eh, awak berpantun lagi ke? Kenapa bunyinya lain macam je? “. Aku bertanya. Sejak bila lah dia pandai berpantun?

“ Takdelah. Bersajak! “. Akmal menjawab namun aku sempat melihat dia tersenyum kecil. Mungkin berasa lucu dengan sajak ciptaannya itu.

Dia terus menekup mulut apabila merasakan aku melihatnya. Aku terus ketawa berdekah-dekah melihat telatahnya. Malah siap mengetuk-ngetuk pintu keretanya. Ketawaku semakin kuat apabila melihat dia menarik muka masam. Comel!

“ Hish, awak ni teruk lah. Cuba lah control sikit perangai awak depan bakal husband awak ni. Ketawa mengalahkan lelaki. Sajak saya tu ada maksud tau? Awak ni…..”.

“ Ops! Sorry.. Comellah muka awak tadi. Nak marah tapi senyum-senyum. Tak pandai cover betul! . Yelah, saya faham lah maksud awak tadi. Pasal seekor harimau yang pergi ke hutan mencari sebuah cinta baru, mungkin merajuk dengan bini harimau yang tak pandai pujuk. Siap dipujuk oleh gajah lagi. Betul tak? Eh, harimau dengan gajah boleh berkawan ke? “.

Akmal terus menarik geram hidungku dengan tangannya.

“ Auw! Sakitlah. Awak ni, mentang-mentanglah hidung saya tak semancung hidung awak!. “. Akmal masih menarik hidungku.

“ Padan muka! Awak paham tak maksud saya tadi? Harimau tu saya, bini harimau tu awak. Faham? “.

Aku hanya mampu mengangguk.

“ Nak kena tarik hidung lagi tak? “.

Aku menggeleng-geleng laju. Sakit! Dia menurunkan tangannya ke bawah, melepaskan hidungku.

“ Boleh tak saya buat macam harimau tu? Mencari kekasih lain? “. Akmal bertanya sambil menunjukkan riak wajah yang tegas. Namun aku yakin dia hanya bergurau.

“ Pergilah cari! Tak kisah pun!”. Aku menjawab

“ Betul ni? “. Akmal bertanya lagi. Aku hanya memalingkan muka ke tepi. Malas aku mahu memandangnya. Namun di dalam hatiku berkata, ‘ buatlah kalau berani!’.

Tiba-tiba telefonnya berdering. Akmal beredar beberapa langkah dariku. Mungkin mahukan privasi. Aku cuba mencuri dengar perbualannya.

“ Hello. A’ah, dah sampai kat bawah ni. Honey bila nak turun? Abang tengah panas ni…”. Akmal berkata sambil menoleh ke arahku. Tumpuanku terhenti namun aku amat yakin aku mendengar perkataan itu.

Honey? Siapa tu? Dengan aku pun bersaya-awak je. Takkan dia betul-betul curang kot?‘. Aku berandaian sendirian. Terbayang-bayang akan tindakannnya dua tahun lepas.

Akmal meletakkan telefon beberapa minit kemudian. Dia menoleh lalu tersenyum ke arahku. Aku berjalan ke arahnya.

“ Kenapa kita ke sini? Cari siapa?”. Aku cuba berlagak seolah-olah tidak terkesan langsung akan dengan panggilannya tadi.

“ Tunggu seseorang. “. Akmal menjawab ringkas.

“ Tunggu siapa? Honey awak tadi ke? “. Aku mula menyiasat. Akmal mengunci keretanya dan menarik tanganku menuju ke pondok rehat di situ.

“ Hai, lain macam je bunyi? Are you jealous? “. Akmal berkata setelah kami sama-sama duduk di situ.

No way! That is not my business!” . Aku memalingkan muka ke arah lain. Sudah gaharu, cendana pula!

“ Amboi! Dah mula speaking nampak? Marah bebenor ni. “. Akmal mula bermain-main perasaan dengan aku.

Dia menyambung, “ Kenapa awak tak mengaku saja yang awak sayang saya? “.

Aku kembali menoleh ke arahnya. Dia sedang merenungku. Aku tertunduk kembali.

“Saya tak sayangkan awak lah . Perasan! “ . Aku cuba berlagak seperti biasa. Tetapi aku menundukkan wajah tanpa sedikit pun melihat ke dalam matanya.

“ Cuba awak cakap lagi sekali. Dengan tengok muka saya yang kacak ni! “. Akmal mengarahku namun masih sempat bergurau. Cuma aku jsahaja yang jadi tak keruan untuk sama-sama bergurau dengannya.

“ Saya tak sayangkan awak..” . Aku berkata sambil tetap tertunduk ke bawah. Rimas aku berada di situasi ini. Situasi di mana Akmal akan menang kalau berterusan memaksa aku.

Akmal menolak daguku menghadap ke wajahnya membuatkan aku merenung matanya dalam-dalam. Terdapat sinar cinta di situ. Aku yakin dia amat sayangkan aku, malah mungkin melebihi rasa sayangku kepadanya.

“ Awak janganlah paksa saya. Saya takutlah.” Aku berkata sambil berterusan memandangnya. Dalam erti kata lain terpaksa memandang kerana tangan Akmal erat memegang pipiku agar mengadap mukanya.

“ Awak malu ke nak cakap awak sayang saya? Waktu kita study dulu pun awak macam ni kan? Hai..kenapalah aku dapat kekasih yang pemalu ni? Waktu gelak kat orang, hilang pulak malu tu.”

Aku mencubit lengannya. Sesuka hati mengata aku sangat! Padan muka.

“ Perangai ketam awak ni bila lah nak hilang? Sakit tau tak? “. Akmal menggosok lengannya.

Aku hanya melihat dia menggosok lengannya. Puas hati aku! Mesti perit aku cubit tadi. Akmal masih lagi beraksi seperti tadi.

“ Err, sakit sangat ke? “.

“ Sakit lah ketam! . Nak tengok? “.

Aku menganggukkan kepala. Akmal menyelak sedikit lengan bajunya. Merah menyala!

“ Alamak! Sorry! Saya terlepas geram tadi. Awak tunggu jap eh. Mana kunci kereta…..?“. Aku bertanya. Akmal menyeluk poket seluar jeannya dan menghulurkan kepada ku.

“Nak buat apa dengan kunci ni? “.

Tanpa menjawab pertanyaan Akmal, aku terus berlari ke arah keretanya dan menjinjit keluar beg tanganku. Sebotol minyak gamat dicapai.

Aku kembali duduk di sisi Akmal lalu terus menyapu minyak tersebut ke lengannya yang kemerahan tadi. Risau pula kalau meninggalkan parut nanti.

Aku leka menyapu minyak ke lengannya. Parut lama akibat cubitan aku dulu masih kelihatan. Ternyata setiap yang berlaku meninggalkan kesan. Parut luka akibat perbuatan Akmal suatu ketika dahulu masih wujud di dalam hatiku.

“ Haa, dah siap! Jangan risau. Takkan naik parutlah. “. Aku menoleh ke arah Akmal dan dia sedang merenung wajahku. Sedikit hangat renungannya itu.

“ Kenapa tak nak mengaku lagi sayang…? “.

‘ Aduh, kenapa berbalik semula soalan ni? . Mak, tolong Farah! ‘. Monologku dalam hati.

Akmal menatap mataku lalu kembali menyoal soalan yang sama. Tiada paksaan di dalam nada suaranya kali ini.

“ Kalau saya tak nak mengaku ?”. Aku berkata sambil cuba menentang wajahnya dengan berani.

“ Kita putus tunang! “.

Terkejut aku mendengarnya. Begitu besar sekali kesan yang akan terjadi akibat kata-kata aku nanti.

“ Errr… Awak serius ke ni?”.

Akmal menganggukkan kepalanya dan menyambung, “ So…Awak nak kahwin dengan saya tak?”. Namun belum sempat aku berkata apa-apa, Akmal terus mencucuk pinggang aku!

“ Mestilah!! “. Terlepas sudah perkataan tersebut. Aku terus menekup mulut. ‘Ops! Apa aku cakap ni? ‘. Rasa hatiku sudah terzahir akibat terkejut dengan reaksi mengejutnya.

Yes!! Berapa tarikh hari ni? Saya nak catat dalam diari lah. “. Aku berkata sambil tersenyum nakal kepadaku.

“ Jahat…! “. Aku jarang melatah, namun entah mengapa aku boleh melatah hari ini. Biasanya kalau terkejut, aku akan terus melontarkan apa jua yang terlintas di hati aku ketika itu.

“ Mana aci macam ni! “. Aku menyambung kembali. Rasa geram bermukim di dada.

“ India kot! “. Akmal menjawab sambil tersengih.

“ Awakkkkkkk……..!! “. Aku menjerit geram.

Akmal menjelirkan lidahnya. “ Tapi saya tak puas lah. Teringin nak dengar awak sebut ‘saya sayang awak’. Boleh tak? “

“ Tak boleh! “. Aku memalingkan badan. Rasa malas nak mengadap mukanya. Lagi bertambah sakit hati.

“ Boleh lah. Please…? “. Akmal menggenggam tangannya dan merayu kepadaku.

Aku mula mencekak pinggan. Tak faham bahasa ke lelaki ini?

“ Saya tak mau cakap! “.

“ Haa.. saya tahu macam mana nak buat awak bercakap. “.

Akmal mula tersenyum-senyum lalu bangkit dari kerusi. Dia menuju ke arahku. Aku mula berundur beberapa langkah ke belakang.

“ Awak jangan nak merepek. “. Aku terus berlari ke arah kereta. Akmal mengikutiku dari belakang.

“ Janganlah ikut! “. Aku cuba membuka pintu kereta namun hampa kerana ia sudah dikunci oleh Akmal Aku tidak sempat memerhatikan samada ada orang melihat telatah kami atau tidak. Entah apa pula kata orang nanti melihat perangai kami yang agak kebudak-budakkan.

“ Abang!!”.

Tiba-tiba terdengar jeritan dari seseorang. Aku terus berpaling mencari-cari dari mana datangnya suara tersebut. Aku ternampak seorang perempuan sedang berjalan menuju ke arah Akmal. Dan Akmal tidak lagi mengejar aku.

Honey.. Kenapa lambat sangat ni? Penat abang tunggu tau tak?”. Terdengar suara Akmal menjawab. Dia juga berjalan menuju ke arah perempuan itu.

Aku terus melihat ke arah pasangan tersebut, namun aku tidak mampu melihat dengan jelas wajah perempuan itu. Kolam air mataku sudah mulai bergenang. Wajahku terasa panas ketika ini. Aku cuba sedaya upaya menahannya dari mengalir.

Aku sangka Akmal hanya bergurau tadi. Dan aku tak sangka dia betul-betul menunggu perempuan yang menelefonnya tadi.

‘Sampai hati awak!’ Aku hanya mampu berkata dalam hati. Lagu ‘ Kekasih Yang Tak Dianggap’ mula bermain-main di fikiranku.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Read more...

7 hari semakin sayang 7

Posted on 3:25 PG In:
14 Disember 2009

Aku terus terbangun sebaik merasa percikkan air di muka. Terjongol wajah Nisa sebaik sahaja aku membuka mata.

“ Farah, bangunnnnnnnnnnnnn!! “. Nisa menjerit kuat di tepi telingaku.

Aku terus terbangun dek terkejut mendengar suaranya yang begitu nyaring.

“ Woi, terkejutlah! Yang kau ni kenapa duk terpekik kat bilik orang pagi-pagi buta ni?? Dah buang tabiat ke?”. Tanyaku lalu kembali berbaring di atas katil. Aku memekup telingaku dengan bantal agar tidak terdengar lagi suara nyaring Nisa.


“ Ya Allah, sedarkanlah sahabatku ini. Farah! Bangun lah! Semalam kau juga yang suruh aku kejut kau.” Nisa memarahiku. Sedikit geram nada suaranya.

“ Aku suruh kau kejut pukul 7 pagi lah. Yang kau kejut aku ni awal sangat siapa suruh?”. Dengan mata yang masih lagi terpejam, aku menjawab kata-kata Nisa.

Aku memalingkan sedikit tubuhku agar menghadap Nisa. Dia sedang mencekak pinggang sambil merenung tajam ke arahku.

‘ Nisa ni pun period jugak macam aku kot. Tak pasal-pasal nak hangin pagi-pagi buta ni‘. Monologku dalam hati.

Aku lihat Nisa menarik nafas panjang dan menghembusnya deras.

“ Wahai sahabatku Cik Nur Farah Elyna. Ketahuilah anda bahawa jam sekarang sudah menunjukkan pukul 7.45 pagi. Sebentar tadi berulang-ulang kali sahabatmu yang cantik ini telah mengejutkan anda, tetapi anda tidak juga bangun. Jadi, kesimpulannya kau dah lambat ni! Semalam kau cakap nak pergi Genting pukul 8 kan?”.

“ Hah?? 7.45 ??Ya Allah, kenapa aku tidak sedar langsung ni? Habislah aku, mesti Akmal bising nanti!”. Aku terus terbangun dari katil.

Takde maknanya dia nak bising. Kan dia sayang kau. Dah! Pergi mandi cepat-cepat sikit!”.

Aku terus bangun menuju ke bilik air.

“ Kau dah kemas beg belum nak bawak pergi sana ni?.” Laung Farah kuat. Ketika itu aku sudah berada di dalam bilik air.

Aku menepuk dahiku. ‘ Kenapa banyak sangat aku lupa ni? Bangun lambat! Beg belum kemas!’

Usai mandi, aku terus bersiap ala kadar. Nisa sedang membelek pakaianku didalam almari. Mungkin dia mahu membantuku mengemas.

Jam sudah hampir menunjukkan pukul 8. Dan mujurlah aku sempat bersiap. Nisa masih lagi menyelongkar isi almari ku itu.

“ Farah, masa bila kau pakai selendang ni? Aku tak pernah nampak pun.” . Nisa bertanya sambil membelek selendang itu. Patutlah lama sangat dia menyorok di dalam almari itu.

“ Emm.. Akmal yang bagi. Kan aku keluar pergi Tesco dengan dia. Dia bagi waktu itu lah. “. Jawabku sambil mengisi pakaian dalam beg. Manalah tahu kalau bajuku basah nanti, boleh lah buat salinan.

Owh. Kau tak nak cuba pakai ke? Mesti lagi cantik kalau kau pakai.“

“ Sekarang?? “. Sedikit terkejut aku menjawab.

“ Yelah, sekaranglah. Tak nak ke? “.

“ Hish, lain kali jela. Tak sempat dah ni.!”. Aku melihat jam di tanganku. Mesti Akmal sudah tunggu di luar.

“ Okey, takpelah. Ikut suka hati kau lah. “. Nisa berkata sambil kembali menyimpan selendang itu di dalam almari pakaianku.

Tiba-tiba kedangaran bunyi hon dari luar rumah. Akmal sudah sampai agaknya.

Nisa terus kelam kabut berlari ke arah tingkap lalu menghendap ke luar.

“ Akmal dah sampai tu. Cepatlah keluar!. “

Farah berlari kearah ruang tamu pula. Mahu membuka pintu rumah.

‘Aktif sungguh sahabatku ini. Asyik berlari je dari tadi. Kalau lah dia masuk sukan olahraga, ada harapan dapat title juara ni.’. Aku mengomel di dalam hati.

Aku hanya memerhatikannya. Tidak bergerak walau selangkah pun. Terdapat satu perkara yang bermain-main di mindaku sekarang ini.

‘ Erm, patut atau tak aku buat macam tu?’.

‘ Tapi nanti apa kata Nisa dan Akmal pula. Tak pernah-pernah aku buat macam tu’.

Argh, lantaklah. Yang penting aku nak buat juga. Biarlah apa orang nak kata apa-apa pun’.

Bisikan hatiku terus lawan berungkap sesama sendiri. Sedang aku bingung memikirkan hal ini, Nisa tiba-tiba tercegat di hadapanku.

Hish, terkejut aku! Yang kau ni apasal tercungap-cungap ni? Baru lepas marathon ke?“. Terusku bertanya kepada Nisa.

Nisa tidak menjawab pertanyaanku sebaliknya mencubit kuat lenganku.

Adoi! Sakitlah! Kau ni kenapa cubit aku? “. Pantas aku menggosok lengan aku. Macam ketam lah minah ni!

Nisa tersenyum menayangkan muka puas hati.

“ Aku cubit sebab geram! Penat aku duk tunggu kat luar rumah, kau boleh duk termenung pula dalam bilik ni. Dah tu siap duk peluk selendang yang Akmal bagi pula tu. Kalau dah rindu sangat, pergilah jumpa dia cepat. “.

Aku hanya tersengih mendengar dia mengomel. Macam itu rupanya reaksi aku apabila termenung seorang diri.

“ Hah! Sengih pulak dia ! Kawan aku ni dah terkena penyakit sengih si Akmal agaknya.” Nisa mengomel perlahan, namun aku sempat menangkap bait-bait perkataan yang diucapkannya itu.

Gelagat Nisa membuatkan aku tersengih lagi. Aku tersenyum-senyum sambil meraih tangannya. Riak wajah Nisa sudah berubah melihat perangaiku yang ‘lain macam’ itu.

“ Nisa……..”. Aku memanggil namanya. Nisa berundur sedikit ke belakang.

“ Kenapa dengan kau ni Farah? Dah kena sampuk ke pagi-pagi macam ni? “. Suara Nisa ketika itu lebih kepada bunyi hamster kesayangan adikku. Amat perlahan, malah seperti tidak kedengaran langsung.

“ Nisa……….”. Aku memanggil namanya sekali lagi. Kali ini bersama sedikit senyuman.

“ Nisa…… Aku rasa aku nak pakai benda ni lah.” Aku berkata sambil menunjukkan selendang yang berada di peganganku.

Nisa mengurut dadanya. Mungkin terkejut dengan kata-kataku tadi.

“ Ya Allah, boleh terkena serangan sakit jantung aku macam ni! Kau ni, nak pakai selendang pun tak perlulah nak buat acting macam orang kena rasuk. Aku takut sangat tadi. Jadi, tunggu apa lagi? Pakai lah“. Nisa mengarahkan ku seperti seorang ibu mengarah anaknya . Siap dengan bercekak pinggang lagi.

“ Tapi Akmal macam mana? Nanti dia bising-bising pula aku lambat nanti. “.

“ Hal Akmal biar aku uruskan. Kau tunggu jap.” Nisa memberi arahan kepadaku.

Memang benar kata-katanya. Aku tidak perlu menunggu lama kerana Sekejap sahaja dia sudah kembali tercegat di hadapanku. Aku yakin dia bukan berjalan untuk pergi ke kereta Akmal tetapi berlari malah aku rasa dia berlari lebih laju dari biasa. Entah alasan apa yang diberi kepada Akmal, aku pun kurang pasti.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Aku melangkah menuju ke dalam kereta Akmal dan terus masuk lalu duduk di sebelahnya. Sedikit pun aku tidak menoleh kearahnya. Entah bagaimanalah reaksi dia ketika ini. Mungkin dia sedikit terkejut kerana ketika aku masuk tadi dia sedang membelek telefon bimbitnya.

“ Cik… Rasanya cik dah tersilap kereta ni. “.

Aku tersenyum mendengar kata-kata Akmal. Akmal tak perasan aku rupa-rupanya. Sempat juga ku kenyitkan mata ke arah Nisa yang sedang menghendap kami dari ruang tamu.

“ Cik…? “. Akmal berterusan memanggil ku sebegitu.

Aku terus berpaling menghadap Akmal.

Dia tergamam, sedikit terlopong melihatku.

Aku melemparkan senyum kepadanya. Malah, senyum malu-malu kucing aku rasa.

“ Awak ?! Parah?? “. Akmal tidak dapat menahan rasa terkejutnya. Sebutan nama aku jua sedikit berlainan. Parah??

“ Kenapa? Awak dah tak kenal tunang awak sendiri ke? “. Dah parah dah lelaki ini. Tunang sendiri pun tak kenal ke? .

“ Bukan…. Bukan… Awak nampak lain sangat hari ini. Nampak lebih…….”. Percakapan Akmal terhenti seketika. Mungkin memikirkan perkataan yang sesuai.

“ Cantik…?”. Aku membantu dia bercakap.

Err, bukan”.

“ Anggun…? “. Aku meneka.

“ Bukan juga”.

“ Bergaya”. Aku meneka lagi.

Hish, lagi lah bukan. “.

“ Habis tu, apa dia? “. Malas aku nak berteka teki lagi. Rasa macam tengah puji diri sendiri pulak.

“ Saya pun tengah berfikir ni. Ada satu perkataan tu yang saya lupa, sangat sesuai perkataan itu dengan penampilan awak hari ini “. Akmal menjawab. Riak wajahnya masih lagi mencari-cari perkataan tersebut.

Ternyata pemakaian selendang ini berjaya merubah penampilan aku. Padanlah Nisa sendiri asyik memuji aku tadi. Lain dari biasa katanya.

“ Takpe lah awak. Awak fikirkan perkataan tu nanti ye? Jom lah bertolak sekarang. Kang lambat pula sampai nanti. “

Akmal menghidupkan enjin kereta dan memulakan perjalanan. Aku membuang pandang melihat pemandangan alam kota yang serba serbi di luar. Aku lebih senang menghayati pemandangan di luar dari melayan perangai Akmal yang tak habis-habis menoleh memandangku.

“ Pemandangan kat luar tu banyak yang cantik-cantik. Tak perlulah asyik tengok saya je.”. Aku memerli Akmal. Rimas rasa asyik dipandang-pandang.

“ Tak mahu lah. Saya suka tengok awak macam ni.”. Akmal menjawab. Baru aku perasan bahawa sedari tadi dia langsung tidak memberi komen akan pemakaian tudung ini. Kalau ada pun sekadar satu perkataan. Itupun masih belum ditemui lagi perkataan tersebut.

“ Eleh, yela tu. Lelaki. Memang lembut gigi dari lidah. Ayat selalu manis-manis je bunyinya.”.

“ Haaa! That’s the word! Manis! Perkataan itulah yang saya nak cakap dekat awak tadi!
Penat otak saya berfikir, nasib baik awak tolong. “.

Akmal bersorak riang, siap bertepuk tangan lagi. Gayanya seolah-olah telah memenangi loteri sahaja.

“ Hish awak ni… Semangat benar. Awak tu dah lah tengah memandu. Tak perlulah nak buat reaksi sampai macam tu. Kalau tak, biar saya yang bawak. “. Aku menjawab selepas mencebik muka.

“ Awak ni.. biarlah saya nak seronok kejap. Jangan risau, saya ni hebat memandu lah. Kalau setakat lepas kedua belah tangan macam tadi, perkara biasa jet u. Kalau awak yang pandu lagilah saya risau.”. Jawab Akmal. Dia memfokuskan pendangannya ke hadapan.

“ Kenapa pula? Ingat saya tak reti pandu kereta ke? “.

Akmal sudah mula tersenyum-senyum. Aku sudah sangat memahami makna senyuman itu. Mesti ada perkara lucu yang sedang bermain di fikirannya.

“ Awak nak kena eh? “.

“ Eh, kenapa? Saya tak cakap apa-apa pun!”. Akmal menyembunyikan gelaknya namun terus terhambur sebaik sahaja melihat aku menarik muka masam.

“ Hahaha! Sebenarnya tadi saya terbayang , kalaulah awak yang bawak kereta. Dengan kaki tak sampai nak tekan pedal, lepas tu duduk pula kena lapik kusyen sebab seat itu rendah ! Haha! Comellah awak!”.

Aku terus mencubit lengannya sekuat hati. Akmal mengaduh kesakitan.

‘Padan muka! Bab lapik dengan kusyen tu memang aku tak marah sebab memang aku pernah buat macam tu sewaktu memandu kereta abah aku. Tetapi bab kaki tak sampai tu………mana ada!’. Monologku.

Aku menjelirkan lidah kepada Akmal yang masih menggosok lengannya.

“ Padan muka awak! Lain kali cakap macam tu lagi ye. Biar saya cubit tangan awak sampai lebam! “.

“ Garangnya awak ni. Dulu masa kita kawan dahulu, saya tengok awak lemah lembut je. Tapi sekarang? Sensitif sangat! Saya gurau pun tak boleh. Orang tua-tua cakap kalau kita asyik berasa sensitif dengan seseorang tu, tandanya kita sayang kat dia. Dan kita berasa sangat marah apabila orang itu berkata sesuatu yang tak elok pada kita. Betul tak? “. Akmal bertanya akan pendapatku namun aku berasa kata-kata itu lebih kepada pertanyaan tentang isi hatiku. Mungkin dia tidak merasakan yang aku sudah mula menyayanginya.

“ Entah, tak tahu. “. Aku menjawab dengan ringkas. Mengelak sebenarnya.

“ Awak…Bila awak nak mengaku?”. Dia bertanya lagi. Ternyata kesibukan jalan raya tidak mampu menghalang Akmal dari menyibuk hal perasaan aku.

“ Mengaku? Mengaku apa pula?” . Sengaja aku buat-buat tak faham.

“ Mengaku yang awak sayangkan saya!”.

Nah! Direct pula soalannya. Tak sempat aku nak memutar belit ayat-ayatnya. Aku hanya membuang pandang ke luar. Dalam hati berdoa agar kami cepat tiba ke destinasi.

“ Awak.. Kadang-kadang saya rasa macam awak sayangkan saya tetapi cara awak, reaksi awak membuatkan saya rasa macam saya sahaja yang terhegeh-hegeh suka dekat awak. Betul tak? Saya rasa hari ini hari yang paling sesuai untuk kita bercakap hal ini. Hal perasaan. “.

Akmal berkata sambil memandang tenang di hadapan. Namun aku rasakan di dalam pemikirannya tidaklah setenang itu.

Setelah agak lama kami mendiamkan diri. Aku memulakan kata-kata.

“ Saya rasa saya ada hak untuk tidak menjawab soalan itu. InsyaAllah, saya akan memberikan jawapan ini apabila saya sudah bersedia. Selagi saya belum pasti akan cinta awak, selagi itulah persoalan ini tetap tiada jawapan.” .

Aku risau sekiranya ayat-ayat yang aku lontarkan tadi mengguris hatinya. Namun aku terpaksa kerana aku merasakan dia menyembunyikan sesuatu dariku. Sesuatu yang menyebabkan hubungan kami terputus.

Akmal hanya tersenyum sambil menggelengkan kepalanya.

“ Farah…Farah… Kalaulah hati saya ini boleh transparent, dah lama saya tunjuk dekat awak. Masa itu baru awak menyesal kot. “. Dia berkata perlahan.

Aku berpaling kepadanya. Ternyata dia memang sayangkan aku. Aku memasang radio,mahu keluar dari situasi yang merimaskan hatiku ini. Kedengaran intro lagu kegemaranku berkumandang di udara. Lagu Kekasih Yang Tak Dianggap dari kumpulan Kertas ini memang aku minati semenjak pertama kali mendengarnya.

Aku lihat riak wajah Akmal sudah kembali tenang, tidak setegang tadi. Malahan dia turut sama mengikut nyanyian lagu ini. Sedap juga suaranya. Aku melayan setiap bait-bait lirik lagu ini. Walaupun kumpulan Kertas ini berasal dari negara seberang namun penggunaan bahasa hariannya yang serumpun dengan tanah airku membuat aku tidak mempunyai masalah untuk menghayati liriknya.


Aku mentari tapi tak menghangatkanmu
Aku pelangi tak memberi warna di hidupmu
Aku sang bulan tak menerangi malammu
Aku lah bintang yg hilang ditelan kegelapan

Selalu itu yg kau ucapkan padaku

Sebagai kekasih yg tak dianggap
Aku hanya bisa mencoba mengalah
Menahan setiap amarah
Aku sang bulan tak menerangi malammu
Aku lah bintang yg hilang ditelan kegelapan

Sebagai kekasih yg tak dianggap
Aku hanya bisa mencoba bersabar
Ku yakin kau kan berubah……..


Usai lagu itu berkumandang, Akmal menoleh ke arahku. Dia menggapai tanganku dan menggenggam erat.

“ Saya rasa lagu tadi amat sesuai kalau saya nyanyikan dekat awak. Seorang kekasih yang tak dianggap kekasih oleh kekasihnya.”.

Aku hanya mampu menggeleng. Lidahku kelu untuk memperbetulkan kata-katanya itu.
Akmal melepaskan pegangan tangannya kasar. Mungkin mengharapkan aku berkata anggapannya itu silap. Dia meneruskan kembali pemanduannya. Malah tiada sebutir bicara pun yang keluar dari mulutnya. Aku pula menggaru-garu kepala. Bingung memikirkan perangainya.

Read more...

7 hari semakin sayang 6

Posted on 3:35 PG In:
Aku membelek-belek barang pemberian Akmal petang tadi. Sehelai tudung fesyen Yuna berwarna hitam. Aku akui memang selama ini aku tidak memakai tudung. Aku hanya mengenakan tudung ketika di bangku sekolah sahaja. Hatiku berasa sedikit tersentuh dengan pemberian ini. Ibu bapaku sendiri tidak pernah menegurku secara langsung mengenai pemakaian tudung ini. Kalau ada pun hanyalah sekadar secara kias-kiasan dari ibuku. Sebenarnya sudah lama aku ingin mengenakan tudung tapi entahlah. Mungkin aku belum bersedia ke arah itu lagi. Malam itu aku menelefon Akmal. Dia melayanku seolah-olah tiada apa-apa yang berlaku.


Akmal terlebih dahulu memberi salam tatkala aku menghubunginya. Setelah mendengar aku menjawab salamnya, pantas dia bertanya, ” Mimpi apa telefon abang ni sayang? Tak puas ke jumpa abang siang tadi? ”.

” Uwek! Nak termuntah saya dengar awak cakap macam tu! Abang? Sayang? Takde perkataan lain ke? ”. Pantas aku berkata sedemikian namun tidak pula kujawab pertanyaannya tadi.

” Eh, betullah apa yang saya cakap. Awak kan muda 2 tahun dari saya. Memang patut pun awak panggil saya abang. ” Jawab Akmal sambil tergelak-gelak.

”Erm, okey. Ada satu syarat kalau awak nak saya panggil abang. Awak kena panggil saya adik. Lagipun awak kan tua dari saya. Boleh ? ”.Aku menjawab. Mesti dia tak mahu begitu.

Setelah diam berfikir, Akmal berkata, ”Err, kalau macam tu tak payahlah. Awak ni, cubalah belajar bermanja-manja sedikit dengan saya. ”

Rasa kasihan pula aku mendengar kata-katanya.Begitu bersungguh-sungguh mahu memikatku sedangkan aku sedikit pun tidak memberi ruang untuk dirinya. Aku hanya diam sahaja tanpa menjawab permintaannya.

Akmal berkata setelah agak lama aku mendiamkan diri, ” Hah! Kenapa yang diam pulak ni? Tengah duk bilang cicak pulak ke? Ke tengah tunggu semut beratur nak melintas jalan?? ”

Terus aku ketawa mendengar Akmal mengomel. Tentu dia masih ingat lagi alasan-alasanku dahulu. Ketawaku terus terhenti apabila mendengar suaranya kembali.

” Saya suka dengar awak ketawa. Unik. Lain dari yang lain. Kesimpulannya comel lah bunyinya. Terus-teruskan ketawa ye sayang ”. Akmal berkata, lebih kepada merayu pula bunyinya. Ternyata dia tak pernah mengenal erti letih untuk mengambil hatiku.

” Hurm, tengoklah dulu kalau rajin. Awak.Sebenarnya saya telefon ni sebab nak ucap terima kasih atas pemberian awak tadi”. Terusku menyatakan niat asalku menghubunginya. Akmal ni bukannya boleh dilayan sangat. Karang tak mustahil dia akan melalut entah ke mana hala pula.

Suasana berubah menjadi hening setelah Akmal terdiam sebentar. Mungkin sedang menyusun kata untuk membalas kataku.

” Awak marah ke? ” . Tanya Akmal. Pendek sahaja perkataan yang keluar dari mulutnya. Mungkin memikirkan isu ini satu isu yang sensitif bagi seseorang perempuan.

” Erm, kenapa pulak saya nak marah? Saya tahu awak berniat untuk menegur kan?”. Tanyaku. Aku yakin Akmal mula rasa bersalah sekarang ini.

” Err, seperti yang saya cakap dekat awak petang tadi. Awak sentiasa cantik di pandangan mata saya. Tetapi kalau awak memakai tudung tentu lebih manis awak nanti. ”. Jawab Akmal. Ternyata dia bijak bermain dengan kata-kata agar aku tidak terasa atau mengambil hati dengan kata-katanya. Ayat-ayatnya juga lebih kepada ’ayat selamat’.

Aku termenung memikirkan ayatnya. Aku sedar tidak mudah untuk seorang lelaki menegur seseorang perempuan. Tambahan pula isu ini agak sensitif.

” Takpe, saya faham maksud awak. InsyaAllah, saya akan memakainya suatu hari nanti. Terima kasih di atas pemberian tadi.” Jawabku.

” Saya tak kisah, itu semua hak awak. Tapi anggaplah teguran saya itu ikhlas dari seorang muslimin kepada seorang muslimah.”

” Okey, saya faham. Erm, awak kerja pukul berapa esok? Tak nak tidur ke? Dah lewat malam dah ni.”. Aku bertanya kepada Akmal. Sengaja aku mengubah topik perbualan kami kerna kuyakin dia juga kurang selesa membicarakan topik ini.

” Demi awak, saya tak payah tidur pun takpe. Saya dah mula ambil cuti esok. Yelah, kita kan dah nak kahwin. Takkan saya nak sibuk kerja lagi di waktu-waktu macam ni. ”. Jawab Akmal. Kalau tak silap perkiraanku, dia sedang memerli aku. Maklumlah aku kurang mengambil tahu akan perkahwinanku ini.

” Awak ada perli sesiapa ke di sini? ”. Terusku bertanya.

” Eh, mudahnya awak meneka! Selalunya bila hati seiring, apa yang difikirkan juga seiring. Adakah hati kita ini dah mula melangkah beriringan?”. Madah Akmal. Sejak bila dia mula berjiwa seni ni?

” Eh, tolong sikit! Awak tu kan selalu perli saya. Ada sahaja yang awak nak perkena saya. Tentulah saya dah masak sangat dengan awak tu. Saya dah ambil cuti lah lusa. Ingat saya kejam sangat ke nak biar mak saya uruskan semua tu? ”.

” Alhamdulillah, baik rupanya bakal isteri saya ni. Ingatkan takde perasaan! ”. Ternyata dia sedang menaikkan perasaan marahku.

Aku cuba untuk mengawal rasa marah ini lalu berkata, ” Eh, mestilah ada perasaan. Tambah-tambah perasaan marah! ”.

” Ops, sorry. Marah yek? Esok saya belanja awak makan nak? Tak pun kita pergi Genting Highlands. Saya tanggung semua perbelanjaan, ok tak? ”. Akmal memujukku. Memang tawaran dia sangat menarik kerana aku tidak pernah menjejakkan kaki ke sana. Tambahan pula semuanya ditanggung.

” Agak menarik tawaran awak tu. Tapi dah lupa ke, saya kerja lagi esok. Kalau nak pergi lusa mungkin boleh dipertimbangkan. ”. Jawabku.

” Wah, awak setuju ek? Sebenarnya saya main-main je tadi, mencuba nasib. Manalah tahu terbuka hati awak nak pergi. Mesti best kan berdua-duaan di sana. Sejuk pula tu ! Dapat peluk awak. ” Akmal menjawab. Aku merasakan seolah-olah dia mempunyai agenda lain. Itu ke niat sebenar dia ?

” Kalau macam tu, cancel ! Awak ada niat lain ni ! Tak nak lah saya. Dahlah, saya dah ngantuk ni. Esok nak kerja. Bye, assalamualaikum. ”

Terusku meletak panggilan telefon. Malas aku nak melayan perangai gatalnya itu. Talian telefon juga turut kumatikan.

Dan malam itu aku tidur dengan lena tanpa panggilan dari Akmal.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

13 September 2009

Pagi itu, aku menghidupkan semula talian telefonku. Terkejut aku melihat begitu banyak mesej yang masuk dari Akmal. 36 mesej kesemuanya, hampir penuh peti simpanan mesejku. Aku terus memadam semua kirimannya. Malas aku mahu membacanya. Walaupun dia hanya nak bergurau, aku mahu dia tahu yang aku tidak suka akan gurauannya itu.

Aku terus bangun untuk bersiap seperti biasa.ke tempat kerja. Sempat ku menoleh tudung pemberian Akmal yang tergantung dalam almari pakaianku. Suatu hari nanti, aku pasti akan memakainya jua.

Setelah siap berpakaian, aku bersarapan bersama Nisa. Sebungkus nasi lemak dan secawan nescafe sudah cukup mengenyangkan perutku.

Syif aku hari ini adalah sama dengan semalam, iaitu 9 pagi hingga jam 5 petang. Aku membonceng scooter Nisa seperti biasa. Setibanya di kawasan kilang, aku terus memulakan tugas harianku.

Apabila tiba waktu rehat ,aku keluar makan bersama Nisa di cafe berdekatan kilangku. Kami sama-sama duduk di sebuah meja yang agak terpinggir dari orang ramai. Tiba-tiba seorang lelaki menghampiri meja kami dan bertanya kepadaku,
” Boleh saya duduk di sini? ”.

Aku lihat meja di sekelilingku. Masih ada banyak meja yang kosong. Bagaikan mengetahui apa yang bermain di fikiranku, dia berkata, ” Saya segan sebenarnya nak makan seorang diri. Tapi takpelah kalau awak tak sudi, saya cari tempat lain”.

Aku menjeling ke arah Nisa, dia hanya mengjungkit bahu tanda tidak kisah. Lantas ku membenarkan dia duduk. Kasihan pula aku lihat dia hanya seorang diri. Dia mengambil tempat di sebelah Nisa, bertentangan dengan tempatku. Aku meneruskan suapan ku yang terhenti tadi. Dia hanya asyik memandangku. Rimas pula aku dengan renungannya.

” Nama saya Syafiq. Baru 3 bulan bekerja di sini. Farah orang mana ye? ”. Dia memulakan perbualan.

Aku yang sedang khusyuk menikmati nasi goreng tomyam terus menoleh ke arahnya. Hairan! Macammana dia tahu namaku. ” Macam mana awak tahu nama saya?”.

Syafiq memandang ke arah Nisa. Lalu dia berkata, ” Err, saya nampak nama awak di name tag tu.” . Sedikit gagap bunyinya.

Dia menuding jari ke arah name tag aku yang diletakkan di atas meja. ” Oh, saya tak perasan la pula. Erm, saya orang Kedah. Nisa pula orang Johor. ” Sengaja aku menyebut perihal Nisa agar dia sedar Nisa juga berada di situ. Nisa pula lebih senang membiarkan aku bersembang dengan Syafiq.

” Oh, rumah nenek saya pun di Kedah juga. Rumah Farah di mana? ”.

Aku malas mahu berfikiran buruk mengenainya,lalu ku menjawab apa jua pertanyaannya. Setelah agak lama bersembang sambil makan, aku meminta diri untuk ke surau.Nisa juga ikut bersama menemaniku. Sebenarnya aku berasa rimas dengan Syafiq yang asyik merenungku seolah-olah aku ni nasi goreng patayya yang dimakannya tadi.

” Okey, takpelah kalau macam tu. saya harap awak tak kisah kalau saya datang makan bersama awak lagi.” Jawab Syafiq.

Aku hanya berpura-pura tersenyum mendengar kata-katanya. Sejak bila aku pandai berlakon ni?

Setelah berjalan melepasi kafe, aku mencuit Nisa lalu berkata, ” Kau tak rasa mamat tadi tu lain macam ke? ”

” Dia lain macam dengan orang yang berjaya membuat dia rasa lain macam je. ” Jawab Nisa. Langkahku terhenti seketika untuk menafsir kembali ayatnya.

” Aku tak faham lah apa yang kau cakap ni. Explain please? ”. Malas aku nak memerah otak, baik aku bertanya terus kepada Nisa.

” Erm, kau ingat lagi tak aku pernah cakap yang ada seorang mamat kirim salam dekat kau? Dia tu lah. ”. Jawab Nisa sambil menarik tanganku agar terus melangkah.

Aku cuba mengimbas kembali otakku ini. Tiba-tiba ku teringatkan seseorang. ” Haa! Yang technician dulu tu ke? ”.

” Yelah sayang oi. Dia tu lah. Aku pernah cakap dekat dia dulu kalau nak berkenalan dengan kau kenalah bertindak sendiri. Tetapi aku terlupa lah pula nak bagitahu yang kau dah nak kahwin. ” Nisa berkata.

Aku hanya terdiam memikirkan katanya.

’Patutlah usya aku macam nak makan je. Peminat aku rupanya. Tak sangka pula aku ni ada peminat’. Aku bermonolog sambil tersengih seorang diri.

” Hah! Tersenyum-senyum! Dah mula nak menggatal lah tu. Aku report dekat Akmal baru tahu. ” Ugut Nisa.

” Ke situ pula kau ni. Aku sedar lah aku ni dah nak kahwin. Walaupun bukannya pilihan aku, tapi aku tetap tunang orang.”. Jawabku. Kami terus menyambung kerja setelah menunaikan solat Zohor. Sempat juga ku membelek telefon bimbit yang aku tukar kepada mod senyap dari pagi tadi. Ada 7 mesej beserta 19 panggilan tak terjawab dari Akmal. Sekali lagi aku bersikap kejam dengan memadam semua mesejnya.

Aku meneruskan kerjaku seperti biasa hinggalah jam menunjukkan pukul 5 petang. Aku menunaikan solat Asar dahulu di surau dan berjalan ke tempat menunggu bas. Nisa sudah memaklumkan pagi tadi yang dia mahu menyambung syifnya hingga ke malam.

Tiba-tiba aku mendengar namaku dipanggil. Aku menoleh dan melihat Syafiq sedang berjalan ke arahku.” Awak nak balik ke? Jom lah saya hantarkan. ” Pelawa Syafiq.

” Takpelah, saya tak nak menyusahkan awak. Saya dah biasa naik bas. ” Aku tidak mahu terhutang budi dengannya, lagipun aku berasa tidak selesa dengan renungannya.

” Marilah saya hantarkan. Hari pun macam nak hujan ni. Jangan risau, saya cuma nak tolong je. ” Aku hanya tersenyum sambil menggeleng ke arahnya. Macam mana lah aku nak elakkan diri ni ?

Syafiq berterusan memujukku. Tambahan pula kedengaran bunyi guruh membuatku tiada pilihan lain melainkan bersetuju dengan pelawaannya. Kami berjalan beriringan ke arah keretanya.

Tiba-tiba meluncur laju sebuah Myvi hijau lalu berhenti betul-betul di hadapan aku dan Syafiq. Akmal ???

Akmal terus keluar dari keretanya dan mendapatkanku. ” Dah lama ke tunggu sayang? Sorry, abang ada kerja sedikit tadi. ” Dia berkata sambil menjeling ke arah Syafiq.

Aku tahu dia sangat marah ketika ini namun dia bijak menyembunyikannya. Takut pula aku melihat air mukanya ketika ini.

Syafiq pula kelihatan terpinga-pinga. Aku terus berkata kepada Syafiq, ” Maaflah, saya terlupa pula abang saya jemput hari ni. Lain kali lah saya tumpang awak ye.” Aku terus menarik tangan Akmal untuk berjalan ke arah keretanya.

Namun Akmal terlebih dahulu menghulurkan tangannya kepada Syafiq. ” Saya Akmal, tunang Farah. Awak ni pula siapa? ”.

Aku lihat raut wajah Syafiq berubah tatkala mendengar ayat Akmal. ” Oh, maaflah. Saya Syafiq, rakan sekerja Farah. Saya pulang dulu lah ye. ”.

Syafiq terus melangkah ke arah keretanya lalu meninggalkan kami. Aku dapat merasakan kekecewaan yang bermukim di hatinya.

” Jom balik! ”. Arah Akmal lalu terus masuk ke dalam keretanya. Aku hanya mengikut langkahnya. Sebenarnya aku berasa takut dan bersalah dengan Akmal.

Dalam kereta, aku hanya mendiamkan diri. Akmal juga begitu. Akmal terus menghidupkan enjin dan membawa keretanya. Aku berasa rimas dengan suasana hening sebegitu lalu ku pasangkan radio. Akmal terus menekan butang ’Off’ untuk mematikannya. Aku menjeling ke arah Akmal. Aku lihat dia menggenggam kuat stereng keretanya. Sama kuat dengan marahnya ketika ini.

Aku bertindak berani dengan cuba menekan suis ’On’ untuk menghidupkan radio itu kembali. Namun Akmal bertindak lebih pantas dengan menepis tanganku.

” Kenapa awak tak balas mesej saya? Kenapa awak tak endahkan langsung bila saya call awak? Kenapa awak keluar dengan lelaki lain?”.
Akmal bertanya begitu banyak soalan kepadaku. Aku hanya mendiamkan diri dan memalingkan muka ke arah tingkap. Biarlah dia tenang dahulu.

” Hah! Kenapa diam pulak ni?? Patutlah tak layan saya langsung, rupa-rupanya dah ada lelaki lain! Awak nak curang dengan saya ke???”.

Kali ni aku sudah tidak mampu bertahan. Aku bukanlah seperti dia yang sanggup meninggalkanku semata-mata kerana perempuan lain.

” Syafiq tu cuma rakan sekerja saya lah. Yang awak nak cemburu sangat ni kenapa? Dia hanya nak tolong saya. Dah hari nak hujan, saya pula rakan sekerjanya. Takkan lah dia nak biar pula. Tambahan pula, rumah dia dekat je dengan rumah saya”. Sengaja aku menambah-nambah.

Aku sendiri tidak pernah mengambil tahu akan tempat tinggal Syafiq.Akmal memang begini dari dahulu lagi. Sifat cemburunya sangat-sangat melampau. Namun dia mudah mengalah apabila aku memujuknya.

” Erm, kalau ya pun janganlah sesuka hati naik dengan lelaki lain. Tak semua lelaki yang baik macam saya ni tau? ”. Akmal berkata. Suaranya juga lebih lembut dari tadi. Mungkin sudah reda marahnya. Aku hanya mengangguk menjawab pertanyaannya. Sesungguhnya aku tiada mood untuk melayannya petang ini.

” Semalam kenapa tak reply mesej saya? Saya call pun awak tak angkat! Nak lari dari saya ke? ”. Tanya Akmal. Ternyata dia masih terasa hati lagi akan soal itu.

” Erm, saya tak suka awak bergurau macam semalam tu. Saya naik takut dengan awak. ” Aku menjawab sejujurnya terhadap soalan Akmal itu.

” Ya Allah. Nur Farah Elyna! Saya gurau jela pasal tu.Saya tak sangka awak nak anggap serius. ”

” Mestilah! Awak tu tetap lelaki. ”. Pendek sahaja jawapanku tetapi mengandungi makna yang amat mendalam.

” Okey-okey, saya minta maaf pasal tu. Niat saya hanyalah untuk bergurau.” Akmal berkata sambil terus membawa kereta. Aku lihat arah perjalanan ketika ini bukanlah menuju ke rumahku.

“ Eh, awak nak bawa saya pergi mana ni? Saya nak balik rumahlah. ” Tanyaku.

Akmal hanya tersenyum lalu berkata, ” Awak duduk lah diam-diam. Kita pergi ke satu tempat ni. Kejap je. ”

”Hah, tengok! Macam mana saya nak percaya dengan awak? Saya tanya awak tak jawab! ”. Aku membebel. Entah kemana lah dia nak bawa aku ni.

” Sabarlah sayang! Nak sampai dah ni. ”. Akmal berkata. Aku hanya mendiamkan diri sambil membelek barang-barang di dalam beg tanganku.

Perfume?
Pisau lipat?
Telefon ?

‘Mujurlah semua barang penting ini ada. Siaplah kau Akmal kalau nak buat tak senonoh dekat aku! ’. Aku bermonolog.

Tidak lama kemudian Akmal memberhentikan keretanya di sebuah kawasan perumahan. Dia mengajakku turun. Aku terus turun dan memerhatikan kawasan sekilingku. Sebuah kawasan perumahan yang sungguh cantik landskapnya. Rumah-rumahnya juga agak unik dan menarik dan lebih kepada stail ’Western’.

Akmal terus menuju ke arah pintu pagar sebuah rumah di hadapan keretanya. Dia membuka kunci dan mengajak ku masuk.

’ Ah, sudah! Akmal nak mengajarku mencuri rupa-rupanya! Baik aku balik dulu daripada bersubahat dengannya. Nampak rumah ni pun macam rumah orang kaya je. ‘. Aku bermonolog.

Namun belum sempat pun aku melangkah, Akmal terlebih dahulu menarik tanganku.

“ Saya taknak lah. Awak nak curi, janganlah ajak orang! Dah, saya nak balik!. “. Aku berusaha melepaskan pegangannya.

” Astarfirullah hal azim! Farah! Farah! Mana ada pencuri yang masuk pakai kunci. Awak ni kelakarlah! ” Akmal berkata sebelum menghambuskan tawanya sepuas hati.

Aku hanya mampu menarik muka. Betul juga katanya, bukankah pencuri selalu masuk ikut tingkap ke?

” Diamlah awak ni. Manalah saya tahu. Awak tak bagitahu pun ni rumah siapa. Alih-alih, terus ajak saya masuk. ” Jawabku.

” Yela-yelah. Tapi sampai hati awak cakap saya pencuri ye?”. Akmal menjawab lalu menarik mulut muncung.

“ Sorry! Tak sengaja! “. Jahat betul aku ni, sesuka hati tuduh dia.

” Habis tu, ni rumah siapa ? ”.Sambungku.

“Erm, rumah kita. Jom lah masuk tengok. Jangan risau, saya biar pintu ni terbuka. ”
Akmal terus melangkah masuk.

Terlopong aku mendengarnya ! Rumah kita? Banyaknya duit dia!

Aku melangkah masuk sambil menggagau tangan mencari barang-barang penyelamatku di dalam beg tangan. Siaplah kalau dia nak buat tak senonoh!

Aku tergamam melihat ruang dalaman rumah itu. Sungguh cantik! Lengkap dengan perabot-perabot yang masih belum dibuka plastiknya. Namun yang paling menarik perhatianku ialah warna cat yang menghiasi ruang rumah itu. Semuanya berwarna hijau. Aku terus meneliti seisi rumah. Tidak ketinggalan di bahagian atas rumah. Akmal hanya tersenyum melihat telatahku.

” Semua saya cat sendiri. Tapi saya nak minta maaf sebab bilik kita nanti saya cat warna biru. Sakit matalah semua warna hijau. ” Akmal berkata.

Setelah membiarkan aku meneliti sepuas hati seisi rumah itu, Akmal mengajak ku pulang.
Aku hanya mampu mengangguk tidak terluah kata-kata dek rasa terkejut yang amat sangat.

Di dalam kereta aku hanya mendiamkan diri.

” Kenapa diam je ni? ” Akmal bertanya.

” Err, speechless ! Betul ke tu rumah kita?” Aku bertanya kepada Akmal.

” Betullah sayang. Yang awak ni kenapa macam baru lepas nampak hantu je ? ” Tanya Akmal.

” Saya tak sangka awak sayang saya sampai macam ni. ” Luahku. Sungguh ! itulah perasaanku ketika ini.

Akmal hanya tersenyum sambil menggeleng-geleng kepalanya. ” Saya sangat-sangat sayangkan awak. Kalau hati ini boleh dilihat,dah lama saya pergi x-tray untuk buktikan sayang saya. Dahlah awak. Tutuplah mulut tu, ada jugak yang nak kena cium nanti.”

Terusku menutup mulutku. Entah sejak bila aku ternganga mendengar ceritanya itu.

Akmal hanya tersenyum melihatku. Kami terus bertolak ke rumahku. Memandangkan hari sudah hampir menjelang Maghrib, aku terus masuk ke dalam rumah setelah memberi salam kepadanya.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Malam itu aku menghidupkan YM. Barangkali ada mesej dari kawan-kawan lamaku. Tiba-tiba Akmal menyapaku.

+ Hai awak. Duk buat apa tu ?

- Hai. Saya tak buat apa pun. online je.

+ Erm, dah makan?

- Dah

+ Dah mandi?

- Dah

+Dah solat?

- Dah

+Dah sayang saya macam dulu?

- Dah
- Eh, belum! Merepek jela awak ni!

+Laa, bukannya awak terharu ke tadi?

- Terharu tak semestinya rasa saya itu bertambah. Memandai je awak ni. Dah lah awak, saya nak tidur.

+Eh, jap. Macam mana dengan trip kita pergi Genting esok? Please laa awak. Saya cuma nak bergembira dengan awak je. Please sayang?

- Erm, kalau awak mampu buat saya terharu dalam masa 30 minit ni, baru saya setuju keluar esok

+Okey, kalau macam tu awak tunggu jap!


Akmal terus menyepikan diri. Tidak lama kemudian emelku berbunyi menandakan ada emel baru. Terus ku membukanya. Sekeping gambar dari Akmal.

Aku zoom gambar tersebut untuk melihat dengan lebih jelas. Sebuah kontrak rumah. Mungkin kontrak rumah kami yang baru dibelinya.

Terusku menghubungi Akmal.

” Eleh awak, setakat kontrak ni. Macam mana saya nak terharu? Esok tak payahlah kita keluar ye. ” Sengaja aku bermain-main dengannya. Dia sudah cukup membuat aku terharu hari ini. Mana mungkin aku mampu menolak permintaannya untuk keluar bersama esok.

” Kejap lah awak. Saya nak awak tengok betul-betul dekat nama pemilik rumah tu.” Jawab Akmal.

Aku terus meneliti bahagian yang diperkatakan Akmal itu.

Tergamam aku melihatnya! Namaku tertera di situ sebagai pemilik tetap!

” Err, awak serius ke ni? Kenapa nama saya, bukan nama awak? ” Aku terus bertanya kepada Akmal. Kejutan demi kejutan yang diberikannya hari ini membuatkan aku menjadi letih untuk berfikir.

” Kan saya sayang awak. Dah lupa ke? ”. Akmal menjawab ringkas namun mampu membuat jantungku berdegup kencang. Dia kembali menyambung, ” Cuba awak tengok tarikh perjanjian kontrak ini pula. Ada di bahagian bawah tu”.

Aku kembali melihat akan gambar tersebut.

15 Disember 2007 ? Hampir 2 tahun yang lepas ! Bermakna dia memang nekad untuk bersamaku sedari dulu lagi. Tapi kenapa dia meninggalkan ku ?

Namun perhatianku terganggu setelah terdengar suara Akmal. ”So, esok kita keluar ek? Saya tahu awak tengah terharu ni. Diam je dari tadi. Saya jemput awak pukul 8 pagi esok. Abang tidur dulu ye sayang, jumpa esok. Assalamualaikum.”

Aku hanya mampu menjawab salam Akmal. Susah juga menjadi orang yang mudah terharu ni. Sehinggakan nak bercakap pun dah susah dah. Aku sedar di hatiku kini hanya ada nama dia.


------------------------------------------------------------------------------------------------------------


p/s : Thanx 4 reading. Sorry lambat pos. Thanx a lot wat saper2 yg masih follow 7HSS ni. Kalo bole drop komen sekali ye. Maseh.. =]

Read more...

7 hari semakin sayang 5

Posted on 8:36 PTG In:
Akmal memarkirkan keretanya di kawasan parkir yang paling berdekatan dengan pintu masuk ke Tesco. Mungkin dia mahu mengelak dari terkena pancaran matahari. Dia membuka pintunya dan turun membuka pintu sebelahku.

’ Saja nak ambil hati akulah tu’. Aku bermonolog.

Aku terus keluar dan menuju ke arah pintu masuk.Akmal turut mengikutku dari belakang. Aku sempat terdengar dia mengomel, ” Tak nak ucap terima kasih ke si ketot ni? ”.

Terus ku menjawab, ” Hah? Awak kata apa tadi???”.


Aku memang pantang orang menggelarku sebegitu. Bukankah setiap manusia berbeza? Namun aku sentiasa bersyukur dengan ciptaan-Nya. Sebenarnya ketinggianku tidaklah dikategorikan sebagai rendah sangat bagi seorang perempuan. Ketinggianku adalah 153sm. Namun jika dibandingkan dengan Akmal yang ketinggiannya melebihi 20sm dariku, aku memang kelihatan seperti adiknya apabila bergandingan dengannya.

Akmal terus berlari-lari anak meninggalkanku. Aku lihat dia sempat melambai-lambai tangannya sebelum menyambar troli dan masuk ke dalam Tesco.

’ Hish, bilalah nak jadi matang Mr Sudu ni? ’ Aku berkata dalam hati. Akmal sememangnya bersikap kebudak-budakkan sedikit. Aku sangka sikapnya sudah berubah setelah 2 tahun kami berpisah namun semakin teruk adalah. Tetapi yang memusykilkan aku adalah dia hanya bersikap sedemikian apabila bersamaku sahaja. Apabila bersama orang lain, pandai pula dia menyembunyikan sikapnya itu!

Aku malas hendak melayan perangainya di kala keletihan ketika ini. Almaklumlah baru pulang dari bekerja. Tapi kenapa Mr Sudu ini tak pernah letih haa?

Akmal terus mendapatkan ku sejurus selepas aku masuk ke dalam Tesco. Aku lihat dia sudah mula menyinsing tangannya hingga ke paras siku dan melonggarkan tahi lehernya. Mungkin berasa panas kerana keletihan bekerja hari ini. Dia hanya memerhatikan aku yang asyik endah tak endah melayannya.

” A’ah ek. Lupa nak tanya, kenapa awak pakai formal hari ni? ”. Aku bertanya kepada Akmal. Akmal yang kukenali bukanlah seorang yang tahu mematuhi peraturan.

” Saya ada presentation pasal bahagian kerja saya hari ni. Itu yang saya pakai macam ni. Rasa kurang yakin lah jugak pagi tadi tapi bila saya sarung je kemeja pemberian awak tadi, terus rasa takut itu hilang. Awak ada jampi apa-apa ke kat baju ni? ” . Tanya Akmal sambil mengjungkitkan kening kanannya.

” Oh, yeke? Hurm, ada kot terjampi sikit! ”. Jawabku. Niat untuk memainkan Akmal kembali menjelma.

” Wah, terharulah saya! Patut lah rasa lain macam je bila pakai baju ni. Awak jampi apa? Bagi saya terus sayang kat awak ek? “. Akmal bertanya.

“ Saya jampi agar awak sentiasa bernasib malang! Agar awak sentiasa berjauhan dari saya! ”. Jawabku sambil terus menarik troli dari pegangannya. Perasan sungguh dia!

” Eleh, yela tu. Saya rasa awak dah tersilap bomoh laa. Sebab saya tak rasa makin jauh pun dari awak. Malah saya rasa macam awak pun makin dekat je dengan saya. Betul kan?”. Tanya Akmal sambil tersenyum-senyum.

’Memang betul cakapnya. Semakin aku cuba untuk membencinya, semakin sayang aku kepadanya. Cubalah faham wahai hati. Dia dah ada yang lain.’ Monologku dalam hati.

” Eh, tolong sikit. Tak habis-habis dengan perasan awak tu. Yang awak ni kenapa ikut saya? Pergilah tunggu dalam kereta! ” . Aku berasa rimas dengan Akmal. Sebenarnya aku takut diriku terbuai dengan ayat-ayat manisnya.

” Tak nak lah saya. Panaslah dalam kereta tu. Baik saya ikut je awak. Boleh juga tengok sifat membazir awak tu makin berkurang ke bertambah! ”. Jawab Akmal.

Terus terjegil mataku memandangnya. Membazir ke aku ni? ” Awak ni boleh tak kalau cakap benda yang menyenangkan hati saya sikit? Asyik nak kutuk saya je!”. Terusku mengusung troli ke hadapan.

” Okeylah, nak yang menyenangkan hati ek? Erm, awak tahu tak saya sayang sangat kat awak. Hari-hari saya asyik teringat kat awak. Makan pun tak kenyang. Mandi pulak macam tak mandi je. Waktu malam pulak.........”.

” Dah-dah. Cukup! Tak payah nak merepek. Lagi sakit hati saya dengar. Awak jaga troli ni. Saya nak pergi serbu sale baju kat sana jap. ”. Aku berkata sambil berlalu meninggalkan Akmal. Kalau layan dia bercakap memang aku tidak akan menang.

Aku membelek baju-baju yang terlonggok di situ. Terus ku ambil 2 pasang baju yang berkenan di hati. Sepasang blouse dan sepasang t-shirt. Kedua-duanya berwarna hijau. Biasalah, peminat setia hijau. Warna lain memang tidak kupandang langsung.

Akmal datang lalu berdiri di hadapanku. Terus dia mengambil baju yang berada di peganganku. Agak lama dia membelek baju tersebut. ” Erm, yang ni ke barang dapur yang awak nak cari tu? ”.

” Hish, ada pulak awak ni! Ni bukan barang dapur lah. Awak dah tak dapat bezakan pakaian dengan barang dapur dah ke? ”. Tanyaku.

” Oh, pakaian rupanya. Ingatkan barang dapur. Yelah, ada orang tu pagi tadi cakap nak beli barang dapur. Saya ingat yang ni lah barangnya. ” Jawab Akmal.

” Huh, malas lah nak layan awak!”. Aku terus mengambil baju-baju tadi dan memasukkannya ke dalam troli.

Akmal mengeluarkan kembali pakaianku dan berkata, ” Awak ni sakit mata ek? Dah tak nampak warna lain ke? Asyik warna hijau je awak tengok. Kesian dekat warna lain. ”

” Awak ni sibuklah. Tak ada kena mengena dengan awak pun kalau saya beli t-shirt hijau ni. ”

” Siapa kata takde kena mengena? Saya malu berjalan dengan awak tau tak? ”. Jawab Akmal.

” Apasal pulak malu? Bukannya saya pakai yang tak senonoh pun! ”. Geram pula aku mendengar kata-katanya. Kalau malu kenapa duk ikut aku lagi?

” Bukan macam tu. Maksud saya, setiap kali berjalan dengan awak, rasa macam berjalan dengan pokok pisang. Hijau je memanjang! ”.

Akmal terus menghulurkan sehelai t-shirt berwarna pink. ” Haa, cuba pakai yang ni. Mesti cantik. ”

” Ish, taknak lah saya. Warna ni perempuan sangat. Saya suka hijau. Nampak sejuk je mata memandang. Tapi kalau awak minat warna pink ni memang saya tak heran sangat lah. Siap pakai helmet pink lagi semalam! ”. Seronok pula aku memperli dia hari ini.

” Awak! Helmet-helmet pink ni jangan disebut ok! Buat malu je. Saya pakai sebab terpaksa je tau. Kalau tak mesti awak tak nak keluar dengan saya ”. Jawab Akmal.

Aku terus menjelirkan lidah kepada Akmal dan menggerakkan mulut menyebut perkataan ‘padan muka’. Kemudian aku menolak troli ke bahagian makanan. Aku bercadang mahu memasak tomyam hari ini. Terusku menuju ke bahagian ayam segar dan mula memilih daging yang sesuai. Akmal hanya memerhatiku. Pandai pula dia berdiam diri hari ini. Tidaklah penat sangat aku nak melayannya.

Kemudian aku menuju ke bahagian sayur-sayuran dan memilih sayur kobis, cili merah, dan batang serai. Kedengaran Akmal bertanya, ” Awak nak masak apa hari ni? Macam nak buat tomyam je”.

” Hurm, memang pun! ”. Pandai jugak dia meneka. Jarang aku jumpa lelaki yang mengambil tahu hal masakan ni.

” Wah, mesti sedap kan? Nanti bila dah masak jangan lupa jemput saya datang rumah ye..? ”. Tanya Akmal sambil membelek sayur bayam di hadapannya.

” Eh, tak malunya awak ni. Jemput diri sendiri pulak tu. Sorry, saya buat rumah tertutup hari ini. Kalau nak jugak, pergi cari kat kedai makan di luar ye. ” Jawabku sambil mengusung troli ke hadapan. Niatku adalah untuk mencari stok barang dapur untuk Nisa kerana minggu lepas dia yang membeli. Walaupun aku akan berkahwin tidak lama lagi tetapi giliran untuk membeli minggu ini tetap tidak kuabaikan.

” Ala, kedekut lah awak ni. Takpelah, nanti bila kita dah kahwin siaplah awak. Jangan harap saya nak makan kalau bukan awak yang masak. ” Ugut Akmal sambil tersenyum-senyum.

” Oh,yeke? Baguslah macam tu. Biar awak mati kelaparan! “. Aku menjawab. Padan muka dia! Aku lihat Akmal sudah mula menarik muncung. Mungkin merajuk denganku. Dia terus pergi meninggalkanku. Entah ke mana dia pergi aku pun kurang pasti. Biarlah dia. Buang masa je aku melayannya.

Namun dia muncul kembali 15 minit kemudian. Wajahnya sudah tidak bermuncung lagi. Ketika itu aku sedang membelek tin sardin. Aku melihat isi kandungannya dan tarikh luput.

” Haa, part ni lah yang saya paling tak suka kalau meneman awak membeli belah! Awak tu terlampau teliti kalau pasal barangan makanan ni. Nak beli satu barang pun sampai dekat 10 minit awak belek. Tengok expired date lah, tengok isi kandunganlah, tengok kandungan nutrien lah. Silap-silap sekali dengan nombor telefon kilang tu pun awak boleh hafal! Mentang-mentanglah kerja bahagian makanan! ”. Akmal menjawab dengan muka selambanya.

’ Dahsyat sangat ke aku ni? Macam tu sekali ke perangai aku? ’. Monologku dalam hati. Sungguh! Aku memang tidak perasan langsung akan tabiatku itu. Patutlah Nisa seakan-akan malas setiap kali aku mengajaknya menemaniku membeli belah. Rupa-rupanya tak sanggup nak menunggu lama-lama.

” Bisinglah awak ni. Pergilah main jauh-jauh. Mengganggu je proses memilih ni”. Terusku menolak Akmal ke tempat lain. Rasa malu pula dengan perangai aku ni. Nak buat macam mana, dah 4 tahun aku mendalami pasal makanan ni. Dah sebati dah dengan hidupku. Akmal lainlah, dia orang fizik. Memang takkan faham dengan bidangku ini.

Tiba-tiba Akmal menarik tin sardin dari peganganku. ” Eh, jap ! Bukannya dalam makanan bertin ni ada bakteria Clostridium Botulinum ke? ”. Tanya Akmal.

” Hah! Mana awak tahu ni? Awak pun kerja bahagian makanan ke? ”. Rasa pelik bersarang di hatiku. Memang ku akui terdapat bakteria tersebut, namun di zaman teknologi makanan yang semakin membangun ini, bakteria tersebut mampu dihapuskan dengan kehadiran bahan pengawet yang bersesuaian.

Akmal sudah mula tersenyum-senyum. ” Awak dah lupa ke waktu kita di universiti dulu. Kan kita selalu study bersama-sama bila exam dah nak dekat? ”.

Haa, baru aku teringat saat-saat itu. Aku sering mengulangkaji pelajaran di perpustakaan. Akmal pula sibuk mahu mengikutku bersama-sama.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------

” Awak ni, tak payahlah ikut saya. Saya kalau waktu study saya suka bercakap seorang diri. Kang awak kata saya gila pulak”. Aku tidak membenarkan Akmal mengikutiku.

” Alah, boleh la awak. Paper saya next week. Biarlah saya temankan awak. Saya janji tak kacau awak study punya. Saya dengar je awak cakap. So, awak pun takdelah nampak macam orang gila sangat nanti “. Akmal merayuku. Ketika itu kami dalam bas komuter. Motorsikal Akmal berada di bengkel ketika itu. Kami sama-sama berjalan ke perpustakaan selepas tiba di perhentian komuter berdekatan perpustakaan.

Di dalam perpustakaan, aku membelek bab pengawetan makanan. Terusku bertanya kepada Akmal, ” Apa awak fikir kalau ternampak makanan dalam tin? Contohnya sardin. ”

Aku cuba untuk mengkaitkan bab yang baru ku baca dengan kehidupan seharianku.

Terkebil-kebil Akmal memandangku. Lalu dia menjawab setelah berfikir lama,
” Err, kalau saya, saya terfikir macam mana kalau tin sardin itu dapat terbang dengan kelajuan 30km per saat, daya pecutan dan daya graviti kalau mengikut Hukum Newto.........”.

” Argh, sudah!! Stop! Lagi pening saya nak study macam ni. Susahlah bercakap dengan orang fizik ni. Semua benda nak diterbangkan. Silap-silap saya pun awak nak terbangkan! ”. Aku membalas lalu menelaah kembali buku di hadapanku.

” Huhu, sorry lah awak. Saya bukannya tahu sangat bab-bab makanan ni. Saya tahu makan je. Kenapa dengan tin sardin tadi? ”. Tanya Akmal. Mungkin dia berminat mahu mengetahuinya.

” Sebenarnya dalam makanan bertin ni, ada satu jenis bakteria yang berpotensi untuk hidup. Namanya Clostridium Botulinum. Kalau awak termakan bakteria tu, dalam masa 24 hingga 48 jam awak akan jadi arwah dah.” Aku menerangkan kepada Akmal apa yang aku faham dari kuliahku.

” Haa, betul ke ni? Saya tak nak lah makan sardin dah lepas ni! Kang tak pasal-pasal kita tak sempat.........”

Kringggggggggggggggg!!!!!!! Tiba-tiba bunyi loceng kedengaran menandakan perpustakaan akan ditutup dalam masa 10 minit. Aku terus mengemas bukuku dan bersiap untuk pulang. Akmal juga sudah berdiri untuk pulang bersamaku. Tidak sempat aku mahu memberitahunya bahawa makanan bertin sebenarnya selamat dengan kehadiran bahan pengawet yang mampu menghalang pembiakan bakteria tersebut.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

” Wah, awak masih ingat lagi ek apa yang saya cakap dulu. Dahsyatlah awak ni! ”.
Aku memuji Akmal. Aku sendiri sudah ingat-ingat lupa akan subjek aku dahulu.

” Mestilah, apa-apa yang berkaitan dengan awak memang saya susah sangat nak lupa. Warna baju awak waktu first date kita pun saya masih ingat tau? ”. Akmal menjawab.

Yang ni memang aku tak mampu nak memujinya kerana pastilah aku memakai warna hijau. Warna lain memang jarang mendapat tempat di hatiku.

”Eleh, yelah tu. Yang tu saya pun ingat! Eh, dahlah. Jom lah kita balik. Dah lama dah kita kat sini.” Aku mengajak Akmal pulang. Sebelum itu, sempat ku capai barang-barang dapur yang lain.

” Sekejaplah, ada 1 benda yang awak terlupa nak beli ni.” Akmal menghalangku. Dia mencapai tin susu tepung dan menghulurkannya kepadaku.

” Hah! Nak buat apa ni. Saya bukannya reti nak minum susu! ”. Aku bertanya kepada Akmal. Ingat aku budak-budak lagi ke nak minum susu?

” Hehe, saja je. Nak bagi awak jadi tinggi sikit! ”. Jawab Akmal sambil terus mengusung troli ke kaunter pembayaran.

’ Argh!! Jahatnya dia! Mentang-mentanglah aku ni rendah! ’. Jeritku dalam hati.

Aku terus mengikutinya. Dah penat aku melayannya bercakap. Ada sahaja yang mahu diejeknya. Biarlah dia menang berbalah hari ini. Eh, pernah ke aku menang sebelum ni??

Setibanya di kaunter, aku mula mengeluarkan barang-barang ke atas kaunter. Dompet yang berada di dalam beg tangan ku capai. Tiba-tiba aku lihat Akmal berdiri di hadapanku. Dia juga mengeluarkan dompetnya.

” Eh, awak nak buat apa ni?”. Aku bertanya.

” Biar saya bayarkan hari ini.”

” Tapi ni kan barang-barang saya. Sayalah yang kena bayar! ”. Aku terus berbalah dengan Akmal. Bukankah aku yang sepatutnya bayar? Tiada satu pun barangnya yang tersesat dalam troli ini.

Tiba-tiba terdengar cashier berkata, ” Boleh tolong cepat sedikit tak? Ramai orang tengah beratur di belakang tu. ”.

Terusku menoleh ke belakang. Ya Allah, ramainya! Ada lebih kurang 7 hingga 10 orang sedang memerhatikan drama aku dan Akmal. Aku membiarkan Akmal membayar dan terus mengusung plastik barang ke keretanya. Malu sungguh ku rasa ketika itu. Akmal hanya mengikutku dari belakang. Entah bagaimana reaksinya aku tidak tahu.

Di dalam kereta, aku menghulurkan duit sebagai bayaran barang-barangku tadi kepadanya.

” Awak ni memang degil eh? Biarlah saya bayarkan ”. Jawab Akmal sambil menggeleng-gelengkan kepalanya.

”Saya dah kerja lah. Awak ingat saya tak mampu nak bayar ke ?. ” Geram juga aku dengan Akmal. Ingat aku ni takde duit ke?

” Bukan. Sebenarnya saya tengah practice ni ”. Jawab Akmal sambil tersengih-sengih. Aku amat faham akan maksud senyumannya ini. Senyuman untuk mempermainkan ku!

” Practice?? Awak nak practice apa pulak? “. Aku bertanya kepada Akmal. Rasa maluku terhadap orang ramai yang beratur tadi kembali menjelma. Dia nak practice untuk memalukan aku depan orang ramai kah?

“ Sebenarnya, saya nak practice berbelanja untuk bakal isteri saya ni. Bila dah kahwin takkanlah awak nak keluarkan duit untuk barang dapur kita. Tambahan pula saya nak practice siap-siap untuk sifat membazir awak tu. Nanti bila duit gaji saya habis awal bulan, takdelah terkejut sangat!”. Jawab Akmal. Dia masih lagi tersenyum mengejek kepadaku.

“ Ahh! Malas lah nak layan perangai awak ni! Buat sakit hati je. Dahlah, jom lah balik. Malas nak mengadap muka awak lama-lama!“. Aku menjawab.

”Yelah-yelah, kita balik. Bergurau sikit pun nak marah! ”. Akmal menjawab sambil menghidupkan enjin keretanya. Terusku teringat untuk memakai tali pinggang keselamatan. Kang tak pasal-pasal dia berhenti secara mengejut di tengah jalan nanti!

Kereta Akmal meluncur laju. Aku hanya mendiamkan diri sepanjang perjalanan. Akmal juga begitu. Namun aku tidak pasti apa yang berada di fikirannya ketika ini. Mungkin dia sedang berfikir cara-cara untuk mengenakan aku lagi.

Kami tiba di rumahku 30 minit kemudian. Aku terus membuka pintu keretanya dan berura untuk keluar. Terdengar suara Akmal memanggilku.

” Awak, tunggu jap”. Dia terus mengambil plastik yang berada di tempat belakang.
Entah bila plastik itu berada di situ tidak pula ku ketahui.

” Emm, saya harap awak tak marah dengan pemberian saya ini. Awak sentiasa cantik di pandangan mata saya. Tetapi kalau awak menggunakan barang ini mesti awak bertambah manis. ” Akmal berkata lalu menghulurkan plastik tersebut. Dia terus bergerak meninggalkanku setelah mengucapkan selamat tinggal.

Entah apalah yang diberinya. Aku terus membuka plastik itu sejurus selepas aku masuk di dalam bilik. Aku berasa sedikit terkejut melihat barang tersebut.

----------------------------------------------------------------------------------------------

p/s: Thanx 4 reading! Untuk entry seterusnya, maybe sy akn pos agak lambat sedikit. Exam dah dekat, buku pun tak bukak lagi. Wish me luck ye? Hehehe…

Read more...

7 hari semakin sayang 4

Posted on 3:57 PG In:
12 September 2009

Tepat jam 6 pagi, aku mendapat satu panggilan dari Akmal. Sudah lama tiada orang menelefonku seawal pagi ini. Aku terus menjawab panggilan kerna menjangkakan ada hal penting yang mahu diberitahunya.

” Hello, assalamualaikum”. Aku menjawab dengan suara yang sedikit serak.

” Waalaikumsalam. Wow, seksinya suara awak! Dah lama saya tak dengar suara seksi awak ni. ”

Ke situ pulak Mr Sudu ni. Aku terus terbatuk-batuk kecil agar tidak ketara suara aku berbanding biasa.

” Bisinglah awak ni. Awak call saya pagi-pagi buta ni kenapa ? ”.

” Awak tahu tak Subuh dah masuk dah ni? Tak baik tau melengah-lengahkan solat. Nanti bila dah kahwin, suami awak yang hensem ni jugak yang kena tanggung dosa kalau tak ingatkan awak ”. Akmal menjawab.


’Aduh! Kan dah kena ceramah free hari ni.’ Aku berkata dalam hati. Sebenarnya aku bukanlah seorang yang suka bangun lewat tetapi memandangkan aku uzur hari ini apa salahnya aku bangun lewat sedikit dari biasa. Tapi takkanlah aku perlu memberitahu benda sebegitu kepada Akmal. Aku tak pernah berkongsi perkara macam ini dengan lelaki.

” Yelah-yelah. Saya dah bangun ni. Nak masuk toilet dah pun. Nanti saya telefon awak ”. Aku terus meletakkan panggilan dan menyambung tidurku yang tergendala tadi.

Tidak beberapa lama kemudian telefonku kembali berbunyi nyaring. Aku terus menekan butang merah untuk menamatkan panggilan. Aku lihat jam sudah menunjukkan pukul 6.45 pagi.

’Mengganggu sungguhlah Mr Sudu ni.’

Aku terus bangun menuju ke bilik air untuk mandi, rasa ingin tidurku sudah terganggu oleh Akmal. Usai mandi dan berpakaian aku menuju ke dapur. Nisa masih belum keluar dari biliknya, mungkin masih tidur kerana kedua-dua kami masuk syif pukul 9 hari ini. Namun aku terpaksa pulang sendirian lebih awal petang nanti kerana Nisa bercadang untuk menyambung syifnya hingga ke malam hari ini.

Aku berura-ura untuk menggoreng nasi pagi ini. Terus aku mengeluarkan ayam dari peti ais dan mula memotongnya. Kemudian aku memotong bawang dan sayuran lain. Selalunya Nisa yang akan menyediakan bahan-bahan kerana dia kurang cekap untuk memasak. Tetapi lambat pula dia bangun hari ini. Aku menggoreng nasi dari lebihan semalam bersama bahan-bahan yang aku potong tadi. Kemudian aku menjerang air panas dan membancuh air nescafe. Siap!

Tiba-tiba aku terdengar bunyi loceng. Aku terus ke ruang tamu untuk membuka pintu. Terkejut aku melihat tetamu tak diundang tersebut. Akmal? Akmal muncul bersama senyumannya. Senyum memanjang Mr Sudu ni!

” Hah, kenapa awak datang pagi-pagi ni? Kita takde janji nak keluar pun kan? ”.

” Saya ingatkan awak tak bangun lagi. Itu yang saya datang tu nak masuk kejutkan awak dalam bilik. Saya call pun tak angkat-angkat ”. Jawab Akmal.

” Ish, awak ni sibuk lah. Saya dah bangun lah. Dah siap mandi dah pun. ”

” Haa, baguslah. Mesti dah siap masak kan? Boleh lah kita makan sekali. Saya pun nak rasa masakan bini saya jugak”. Akmal terus masuk ke dalam rumahku.

’Ingat rumah aku ni restoran ke? Sesuka hati je masuk makan.’ Aku bermonolog.

Namun aku tidak berasa risau sangat kerana Nisa sudah pun bangun mandi tadi. Jikalau Akmal mahu melakukan hal tidak senonoh pasti Nisa ada untuk membantuku.

Akmal terus menuju ke pintu dapur. Setibanya di pintu dapur, sempat dia menoleh ke arah bilikku yang bersepah.

” Erm, mana satu dapur ni? Yang bersepah tu ke ? ”. Tanya Akmal sambil menunjuk ke arah bilikku.

’Kurang asam betul! Kenapalah aku boleh terlupa nak kemas tadi.’

” Sejak bila ada katil dalam dapur cik abang oi? Itu bilik storlah. ” Malu pula aku nak mengaku bilik aku.

” Eleh, yela tu. Dah terpampang ada nama awak kat pintu tu. Awak nak tipu saya lagi? ”. Akmal menjawab. Memang ada tertulis namaku di situ. Nisa juga mempunyai papan namanya sendiri di pintu biliknya.

Akmal terus masuk ke dapur dan menyuakan teko nescafe yang kubancuh tadi. Dia pula mencedok nasi kedalam bekas nasi dan mengusung keluar nasi berserta 2 biji pinggan dan sudu. Sudu?

” Eh, awak nak ke mana bawa nasi-nasi ni? ”. Dia tidak menjawab pertanyaanku. Namun aku mengikutinya jua hingga ke luar.

’Oh, dia mahu makan di luar rumahku rupanya.’ Aku bermonolog dalam hati. Di situ terdapat meja dan kerusi rehat peninggalan tuan rumah semasa mereka menduduki rumah ini ketika dahulu.

Akmal meletakkan nasi tadi di atas meja. Aku turut meletakkan teko nescafe.

” Rumah awak ni rumah anak dara. Nisa pula saya tak nampak pun dari tadi. Kang kalau makan di dalam tak pasal-pasal kena tangkap. Lainlah kalau awak nak mempercepatkan hari nikah kita. Saya memang setuju sangat-sangat kalau macam tu. ” Akmal berkata sambil mula mengangkat bekas nasi untuk ke dapur semula.

” Hah, tak payah nak mengada! Duk situ diam-diam ”. Pantasku mengambil semula bekas nasi dan mencedok nasi ke dalam pinggan-pinggan yang diusung keluar oleh Akmal tadi. Aku terus menyua kepada Akmal.

” Hah, apa lagi? Makanlah. Tadi kelam kabut sangat nak makan. ” Arahku. Aku baru hendak menyuap nasi ke dalam mulutku dan tiba-tiba Akmal menjerit.

” Awak, stop!!” . Terus terhenti suapan ke mulutku.

” Awak ni apahal haa? Buat orang terkejut pulak pagi-pagi ni? ”. Marahku terhadap Akmal. Pagi-pagi dah buat onar. Selamat tak tersembur nasi keluar tadi.

” Awak tahu tak, saya nampak ramai sangat kawan awak sekarang ni”. Jawab Akmal.

” Kawan? Merepeklah awak ni. Mana ada sesiapa pun kat sini. ” Musykil aku berada bersama Akmal sekarang ini.

” Betul. Ada yang bertanduk dua, ada yang bergigi taring. Semuanya kat sekeliling awak duk tunggu awak suap nasi kat diorang ”. Jawab Akmal sambil tersengih-sengih.

Terusku menoleh ke kiri kananku. Kemudian atas dan bawah. Akmal ni berpenyakit agaknya. Boleh nampak benda yang mata kasar tak nampak.

” Merepeklah awak ni. Dahlah, cepat-cepatlah makan. Pastu awak balik cepat sikit”. Risau pula aku. Entah-entah memang ada ’sesuatu’ berdekatan denganku.

” Haa, dah takut la tu. Meh saya bagi tips macam mana awak nak nampak benda-benda tu. ”

” Hah, tak payah! Baik awak bagi tips macam mana nak bagi benda tu pergi jauh dari saya ” . Risau pula aku kalau betul benda tu berada di sini. Entah-entah Akmal yang berada di depanku pun ’benda’ itu jugak ke. Haish, jangan!

” Macam ni nak caranya nak bagi hilang. Mula-mula awak angkat dua-dua belah tangan awak ke atas. Bagi telapak tangan menghadap ke arah kita. ” Aku mengikut sahaja saranan Akmal. Manalah tahu dia memang pandai bab-bab menghalau ’benda’ itu.

” Lepas itu, awak bawa turun tangan awak hingga bertentangan dengan muka awak. Tangan awak tu rapatkan sedikit. ”. Aku sudah mula merasa sesuatu. Akmal mahu mempermainkan aku ni.

” Ni macam nak baca doa je! Awak ni betul-betul lah ! ”. Marahku terhadap Akmal.

” Memang saya nak suruh awak baca doa pun! Walau lapar macam mana pun, doa mesti diutamakan. Kalau awak tak baca doa, ’kawan’ awak pun datanglah. ”
Akmal menjawab sambil tersenyum.

” Eh, saya bacalah doa tadi. Saya baca dalam hati. Suka hati je awak tuduh saya. Keikhlasan itu penting tau. Ibarat seekor semut hitam berjalan di atas batu hitam pada malam yang hitam gelap. Bukan macam awak, menunjuk-nunjuk je lebih!”. Aku menghamburkan marah terhadap Akmal.

” Ops, sorry sayang. Saya ingat awak terlupa tadi. Hehe, tunggu saya baca doa jap ye. Pastu kita makan. ”. Pinta Akmal sambil mula mengangkat tangan membaca doa. Aku juga turut sama-sama mengaminkannya. Kami sama-sama menjamah masakanku.

” Wah, sedapnya nasi goreng awak ni. Dah lama saya tak makan nasi sesedap ni. Awak ni food technologist ke chef? Sampai saya pun dah naik konpius”. Akmal memujiku.

Aku turut merasa masakanku.
’Takdelah sedap mana pun. Semangat je Akmal ni puji aku. Nak ambil hati aku la tu’. Monologku dalam hati.

” Yelah tu. tak payahlah awak nak ambil hati saya. Saya takkan percaya dah kat awak.”

” Tak nak lah saya ambil hati awak. Awak dah lama dah bagi hati awak tu kat saya. Dari 2 tahun lepas lagi. Dan sampai sekarang saya tahu hati awak itu masih dekat saya kan? ”. Tanya Akmal sambil mengjungkit-jungkit keningnya.

” Perasan! Tak hingin saya!. ” Malas aku nak melayan Akmal sekarang ini. Ada sahaja ayat yang keluar darinya yang mampu membuatku cair.

Tiba-tiba....

” Hah! di sini rupanya anda-anda. Makan pun tak jemput aku ye!”. Nisa muncul sambil terus berlari ke dapur. Dia keluar semula sambil mengusung pinggan berisi nasi goreng dan terus duduk di kerusi sebelahku.

” Bukan tak nak jemput, kau tu yang bangun lambat. Hah, makanlah. Jangan lupa baca doa ye! ”. Jemputku sambil memerli Akmal.

” Alah, Nisa! Kacaulah kau ni. Aku nak berdua-duaan dengan Farah pun tak boleh. Pergilah keluar makan dengan Aidil ke. ”. Bentak Akmal sambil membuat muka.

” Hah, jangan disebutlah nama dia tu! Aku tak suka lah. Kau tahu Farah, ada cleaner minat kat dia pulak kali ni! Tensen aku! Ramai sangat peminat”. Jawab Nisa sambil menyuap nasi goreng ke dalam mulutnya.

” Habis tu, kau nak pergi buat lawatan mengejut pulak ke?”. Tanyaku kepada Nisa. Namun belum sempat Nisa menjawab tiba-tiba sebuah kereta berhenti di depan rumah kami. Aidil muncul keluar dari kereta tersebut. Terus dia menuju ke arah Nisa.

” Aidil, kau pun datang jugak? Eh, aku dengan Nisa ada buat rumah terbuka ke hari ni? ”. Terus kubertanya kepada Aidil.

Namun dia tidak menjawab pertanyaanku. Aku lihat dia lebih sibuk memujuk Nisa. Aku lihat Nisa tidak menghiraukannya. Akmal pula lebih selesa memerhatikan mereka.

” Eh, korang ni bergaduh lagi ke? ”. Namun tidak terkeluar pertanyaanku apabila Akmal menggamitku dengan niat untuk berbisik.

” Shhh! Jangan kacau laki bini bergaduh. Nanti okeylah tu. Aidil kan pandai pujuk. Saya rasa saya balik dululah, takut penyakit gaduh diorang berjangkit pulak dekat kita. Petang ni kita awak habis pukul 5 kan? Saya jemput awak ye. Nisa kerja malam kan? ”. Tanya Akmal sedikit berbisik.

” Aik, mana awak tahu saya habis awal petang ni? ”. Aku juga menjawab sedikit berbisik.

Tiba-tiba Nisa menyampuk, ” Dia call aku semalam. Tanya duty kau esok. Nanti balik dengan dia lah. Kang kau tertidur dalam bas pulak kalau balik sorang-sorang ”. Nisa menjawab lalu menyambung kembali ’perang’nya dengan Aidil.

’Eh, sempat pulak minah ni menyampuk! Tak khusyuk rupanya dia bergaduh dengan Aidil.’

Akmal terus tersenyum melihat kerenah Nisa.“ So, saya jemput awaklah petang ni?’’.

“Hurm, yelah. Tapi singgah Tesco jap. Saya ada nak beli barang dapur sikit. Hah, apa tunggu lagi? Baliklah, saya nak siap pergi kerja pulak ni”. Jawabku. Bagus juga dia nak jemput. Tak payahlah aku nak naik bas. Kalau naik bas memakan masa yang lama. Nak tertidur lagi.

” Amboi, halau cek nampak! Okeylah, I balik dulu ye. Nanti pukul 5 I tunggu di parking dekat kilang U. Bye”.
Jawab Akmal sambil melayangkan flying kiss buatku.

” Ah! Tak payah nak buat mengada-ngada buat cara western dengan saya. I sepak kang ”. Aku terus melangkah masuk ke dalam rumahku. Terdengar Akmal ketawa sambil melangkah menuju ke keretanya.

” Eh, korang punya problem tak settle lagi ke?”. Tanyaku kepada Aidil dan Nisa. Aku lihat Aidil pula yang bermasam muka ketika ini.

” Jap, dah nak okey dah ni. Aidil pula merajuk! Kau siap lah dulu. ” Jawab Nisa. Aku terus masuk ke bilikku dan bersiap-siap untuk ke tempat kerjaku. Pandai-pandailah mereka selesaikan!

Aku dan Nisa sama-sama pergi ke tempat kerja setengah jam kemudian. Aku bekerja seperti biasa hari ni. Sepanjang hari, aku asyik teringat akan layanan romantis Akmal 2 3 hari lepas. Semakin hari aku berasa layananku semakin baik terhadap Akmal.

’Ish, bahaya ni. Tak boleh baik sangat ni! Dia bukan milikku. Tunangnya dulu tu nak campak mana? ’ Monologku dalam hati.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Aku menunggu Akmal di kawasan parkir 10 minit lebih awal memandangkan kerjaku sudah selesai. Namun kelibat Akmal belum tiba. Aku mengambil kesempatan menelefon rumahku. Terusku dail nombor rumahku. Abah menjawab telefon. Sudah lama aku tidak mendengar suara abah. Baik aku bergurau kejap.

” Hello, assalamualaikum. Encik Mustafa ke tu? Tahniah, encik telah terpilih untuk memenangi hadiah percutian ke Hatyai! ”. Sengaja aku bergurau dengan menyamar untuk mempermainkan abahku. Suara juga turut kuubah sedikit.

” Waalaikumsalam. Oh yeke! Terharulah saya. Hatyai tu kat mana ye?”. Kurang pengetahuan geografi rupanya abahku ni. Namun aku tersenyum kerana perangkapku mengena.

” Oh, encik Mustafa tak tahu ke? Hatyai tu dekat Thailand. “ Aku menjawab sambil menahan ketawa.

“ Oh yeke? Saya ingat dekat Petaling Jaya. Dekat dengan rumah sewa anak saya yang pemalas nak bersih bilik tu! ”. Jawab abahku.

’Aduh! Terkantoi juga dengan abahku. Perangkapku tak mengena kali ni.’

” Ala, macam mana abah boleh kenal Farah ni? ”

” Mestilah, Farah kan anak abah. Takkan abah tak cam suara Farah pulak. Kenapa telefon ni? Jangan risau, abah sihat je.”

“ Hehe, dah tahu dah. Suara pun ceria je. Bini abah pergi mana? “. Tanyaku kepada abah.

” Bini abah??? Oh, mak kamu ye. Dia pergi rumah Cik Wan. Pergi tengok baju nikah kamu dan uruskan sekali barang hantaran nanti. Busy betul mak kamu tu. Selamatlah kamu tak bersanding sekali masa hari nikah nanti. Kalau tak, tidur soranglah abah malam-malam. Mesti lagi busy mak kamu tu. Hah, kamu sihat ? Lupa pulak nak tanya.” tanya abah sambil sedikit tergelak.

” Farah sihat je abah. Farah dah ambil cuti 14 sampai 20 hari bulan ni. Tapi 15 baru Farah balik. Okeylah abah, nanti Farah telefon lain. Kirim salam kat bini abah tau. Hehe, bye. Assalamualaikum ”. Aku meletak panggilan setelah mendengar abah menjawab salamku.

Ketika itu kulihat Akmal sudah tiba bersama Myvi hijaunya. Keretanya diparkir agak jauh. Aku terus berjalan ke arah Akmal dan berdiri di sampingnya. Akmal memang seorang yang tinggi. Kalau bercakap dengannya, aku terpaksa mendongak sedikit ke atas. Wajahnya agak tampan manakala kulitnya jauh lebih cerah dari ku. Ternyata dia memang menepati ciri-ciri jejaka idaman wanita. Namun itu bukanlah bererti aku juga meminatinya. Bukankah dia sudah bertunang dan aku terpaksa berkahwin dengannya?

” Haa, bergayut dengan sapa tadi haa? Saya tengok asyik tersenyum je tadi. Awak ada lelaki lain ek? ”. Terjah Akmal kepadaku. Aku lihat dia melindung mukanya dari pancaran matahari dengan menggunakan tangannya. Panas sangat ke hari ni?

” Suka hati sayalah nak bergayut dengan siapa pun. Awak ada perempuan lain. Ingat saya tak boleh ada lelaki lain ke? ”. Malas aku nak bercakap benar dengannya. Dia boleh sakiti hatiku dulu, apa salahnya aku membalas dendam.

” Ish, awak ni. Janganlah curang. Kalau nak curang pun, cover-coverlah sikit. Janganlah bagi saya nampak. Pedih tau bila orang yang kita sayang curang dengan kita. Takpelah, selagi saya tak nampak lelaki itu, saya takkan anggap awak curang. Dah lah awak. Jom masuk kereta. Semangat je sembang tengah panas ni. Hitam lah saya nanti. Awak tu takpelah. Takde effect sangat kena panas pun! ” Akmal terus berjalan ke arah keretanya.

’ Argh, suka hati je dia perli aku!!!!! Mentang-mentanglah dia kulit cerah. Kurang ajar punya tunang! ’

Aku hanya membuntutinya dari belakang. Malas aku mahu berbalah dengannya hari ini, nanti berbakul dosa aku dapat akibat memaki hamun Akmal. Aku berjalan sambil menunduk.

’Panas juga hari ni. Jauh pulak Akmal parking kereta. Lain kali parkinglah dekat sedikit’. Bebelku dalam hati. Tiba-tiba, dung!!!

Aku terlanggar Akmal dari belakang.

’ Bila masa dia berhenti ni?’. Tanyaku dalam hati.

” Awak ni apasal berhenti tak bagi isyarat hah?? Lampu isyarat pun ada warna kuning suruh orang bersedia untuk berhenti tau tak? ”. Marahku terhadap Akmal.

” Sorry-sorry. Saya tengok awak diam macam khusyuk je duk tenung jalan bawah tu. Saya pun try lah tenung jugak. Tapi tak nampak apa pun. ” Akmal menjawab sambil tersengih-sengih.

” Argh, sengetlah awak ni! Malaslah nak layan. ” Aku terus melangkah laju ke kereta Akmal dan melangkah masuk apabila Akmal membukakan kunci.

Dalam kereta aku memerhati pakaian Akmal. Dia nampak segak berpakaian kemeja hijau dan seluar slack berwarna hitam.

” Hai, sedondon nampak kereta dengan baju awak. Bukannya tak minat hijau ke? ”. Tanyaku kepada Akmal.

” Dah lupa ke? Ni kan baju yang awak hadiahkan dulu. Saja je pakai. Kan saya sekarang tengah dalam proses nak memikat awak. Terpaksalah berkorban pakai warna pokok pisang ni”. Jawab Akmal.

Baru aku teringat. Aku pernah menghadiahkan baju itu kepadanya sebagai ucapan tahniah kerana dia mendapat anugerah dekan ketika semester akhirnya dahulu. Namun aku tidak pernah melihat dia memakainya kerana dia tidak suka akan warna hijau. Sanggup pula dia berkorban hari ini.

Kereta Akmal terus meluncur laju. Kami tiba di Tesco 20 minit kemudian.

---------------------------------------------------------------------------------------------






p/s: sorry lah, surprise untuk hari 12 Sep ni memakan 2 episod lah pulak. Tunggu sambungannya ye..

Read more...

Terdapat ralat dalam alat ini

Mengenai Saya

Foto Saya
seorang insan biasa yg baru belajar menulis.. masih belajar lg.. masih belum kawen.. hehe..=]

Pengikut

7HSS~

bila pena mula bertinta..??